zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

De kunst van het complimenteren

Door: Frank van Marwijk
 
Hoe vaak geeft u een schouderklopje aan een medewerker die uitzonderlijk presteert? En hoe vaak krijgt u er zelf één? Frank van Marwijk geeft praktische tips over de kunst van het complimenteren.

Hoe vaak geeft u een schouderklopje aan een medewerker die uitzonderlijk presteert? Op welke manier toont u uw tevredenheid als de verkoopcijfers van uw team een opgaande lijn laten zien? Wanneer geeft u blijk van waardering als uw mensen zich hard maken voor de zaak? Krijgt u trouwens zelf waardering voor wat u doet en hoe uit zich dat? Vindt u complimenten überhaupt belangrijk of vindt u het vanzelfsprekend dat medewerkers zich optimaal inzetten?

Geen vanzelfsprekendheid!
Ieder mens heeft behoefte aan persoonlijke waardering voor het werk dat hij doet. Een gemeend compliment doet de houding van een medewerker veranderen. Deze waardering draagt bij tot een beter gevoel en zelfs tot betere gezondheid. Misschien heeft u het idee dat uw salesmanager zelf wel begrijpt dat hij goed werk heeft verricht als hij naar zijn hoge omzetcijfers kijkt. Toch heeft deze medewerker het nodig dat nog een keer persoonlijk van u te horen! Daarmee geeft u er blijk van dat u hem ziet als een waardevolle kracht. U waardeert deze medewerker als mens die zich optimaal heeft ingezet voor het behalen van dit resultaat en niet als een radertje in een machine die goed draait als de onderdelen af en toe gesmeerd worden met een scheutje uit het bonuskannetje.

Aan wie, wanneer en hoe?
Gebrek aan waardering is een van de grootste klachten die mede veroorzaker zijn van ziekte en voortijdig vertrek van medewerkers. Eigenlijk is iedereen zich er wel genoeg van bewust hoe belangrijk waardering is. Toch zijn alle managers niet altijd even scheutig met hun complimentjes. Misschien onderschatten veel managers het belang van dit betrekkingsaspect. Ook kan het zijn dat deze managers niet precies aanvoelen wanneer extra aandacht door middel van een compliment gewenst is, wie eigenlijk dat compliment moet krijgen en welke vorm daarbij passend is.

Collectief of persoonlijk
U bent in het water gevallen en kunt niet zwemmen! Aan de kant staan tientallen mensen te kijken maar niemand voelt zich persoonlijk aangesproken om een reddingsactie te ondernemen. Met complimentjes werkt dat vergelijkbaar. Als u een compliment maakt aan een groep in algemene bewoordingen, ervaart niemand dat als een persoonlijke waardering. U kunt uw complimenten beter richten tot de personen die het betreft. Noem hun naam en beschrijf de activiteiten die zij hebben ondernomen die hebben bijgedragen aan het resultaat. Op deze manier laat u uw medewerkers weten dat u persoonlijke belangstelling voor hen heeft en ook werkelijk in de gaten heeft wat ieder voor uw bedrijf betekent.

Kijk naar het individu
Sommige medewerkers worden graag bevestigd in alles wat ze doen. Een regelmatig compliment geeft hen de nodige zekerheid om door te gaan. Andere medewerkers zijn zeer zelfstandig, maar waarderen het wel als u bemerkt dat ze iets extra's hebben gedaan. Waardeer medewerkers vooral op bijzondere persoonlijke kwaliteiten en vaardigheden. Bijna elke medewerker heeft wel iets waar hij beter of sneller mee is. Zorg dat u daar weet van hebt en spreek er uw waardering over uit!

Varieer in uw complimenten
Telkens wanneer uw medewerkers een goed resultaat boeken, zendt u hen een mailtje met de tekst: FANTASTISCH, GOED GEDAAN! Na verloop van tijd kennen uw medewerkers deze mailtjes wel. Ze raken er niet meer van onder de indruk. Loop voor de verandering eens bij iemand binnen en prijs hem persoonlijk voor zijn verrichtingen. Toon ook echt belangstelling! Vraag de medewerker bijvoorbeeld eens te vertellen hoe hij dit goede resultaat heeft behaald.
Prijs eens iemand in bijzijn van collega's of stuur een kaartje met felicitatie en complimenten als de medewerker jarig is.

Spreek u non-verbaal uit
Complimentjes hoeft u overigens niet altijd in woorden uit te drukken. In veel gevallen volstaat een glimlach een knipoog of een opgestoken duim terwijl u een medewerker in de gang passeert. Een letterlijk schouderklopje of een zacht tikje tegen een arm doet ook wonderen. Geef tijdens een vergadering ook eens een knikje in de richting van een medewerker als gesproken wordt over zijn resultaten.

Het functioneringsgesprek
Tot nu toe heb ik vooral gesproken over de complimenten voor speciale diensten en uitzonderlijke prestaties. Daarbij moeten we niet over het hoofd zien dat ook het "normale" werk gewaardeerd moet worden. Dit mag best wel eens tussendoor genoemd worden, maar uiteraard heeft dit niet dagelijks aandacht. Het is daarom goed om hier in ieder geval op terug te komen tijdens een functioneringsgesprek met een medewerker.

Waardering voor de baas?
Ervaart u zelf voldoende waardering in uw werk? Van wie krijgt u die waardering en hoe uit zich die? Het kan zijn dat u de waardering vooral verwacht van uw eigen leidinggevende. Toch moet u niet vergeten dat ook de complimentjes die u van uw medewerkers krijgt u op de been houden. Deze complimentjes nemen soms ook een andere vorm aan dan u zou denken. Het is niet zo gebruikelijk dat medewerkers openlijk lofprijzingen uiten in de richting van hun baas. Het complimentje komt vaker in de vorm van een bedankje vanwege uw ondersteuning of de bereidwilligheid om iets te doen. Vaak komen er ook non-verbale complimentjes in uw richting. Het is goed om u daarvoor open te stellen. Tenslotte is het goed om er eens bij stil te staan of uw wel eens waardering uit naar uw eigen leidinggevende, uw collega's en vooral niet te vergeten... uzelf!

Frank van Marwijk
www.lichaamstaal.com
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
Geef mensen een reden om positief op uw ideeën te reageren
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
Aantal nieuwe cao’s zeer laag
Te weinig loon voor één op de vijf werkenden
1,2 miljoen Nederlandse huizen slim beveiligd
Explosieve toename Emotet malware
Kwaliteit bestuursverslag laat te wensen over
Nederlandse bedrijven lopen achter in het implementeren van opkomende technologieën
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
meer top 10