zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Zo bepaal je of iemand coachable is

Door: John Vrakking
 
Als een belangrijke voorwaarde van het welslagen van mijn coaching zou ik, volgens vakgenoten, tevoren moeten vaststellen hoe coachable de coachee is. Met tien vragen stel je vast of het traject kans van slagen heeft. De coachee kan het zelf al invullen. Hoge score, goed perspectief. Lage score, niet aan beginnen. Kan het zo simpel zijn?

Soms werkt coaching niet
Hoewel er in Nederland veel coaches zijn en coaching inmiddels common practice is, hoeft lang niet iedereen er ook baat bij te hebben. Dat kan aan de coach liggen of aan de coachee – de eerste moet over adaptable skills beschikken, de tweede moet een klik voelen en coachable zijn. Dat laatste meet je bijvoorbeeld af aan de onderstaande kenmerken, op een lijstje dat de coachee zelf mag scoren:
  • Je kunt erop vertrouwen dat ik op tijd ben voor alle afspraken die ik maak
  • Dit is de juiste tijd voor mij om coaching te krijgen
  • Ik ben bereid om het werk te doen en mijn coach te laten coachen
  • Ik hou me aan mijn woord zonder tegen te stribbelen of sabotage te plegen
  • Ik geef mijn coach het voordeel van de twijfel en zal verschillende manieren uitproberen om dingen te doen
  • Ik zal openhartig praten (vertellen wat er is) met mijn coach
  • Als ik het gevoel heb dat ik niet krijg wat ik nodig heb of verwacht van mijn coach, zal ik dit zeggen zodra dat gevoel ontstaat en vraag wat ik wil en nodig heb in onze relatie
  • Ik ben bereid om het belemmerende gedrag dat mijn succes beperkt, te laten vallen of aan te passen
  • Ik maak me geen zorgen om de kosten in tijd en in geld, maar zie coaching als een waardevolle investering in mijn leven
  • Ik ben iemand die de eer voor mijn succes kan delen met mijn coach
Perfecte kandidaat
Iemand die voldoet aan de criteria van het lijstje zou vervolgens coachable moeten zijn. Maar eerlijk gezegd denk ik dat iemand, die positief scoort op al deze vragen, helemaal geen coach nodig heeft. Zoveel zelfreflectie, -inzicht en -vertrouwen? Die zou het zelf moeten kunnen rooien, zou ik denken.
En andersom, iemand die laag scoort: moet ik die afwijzen? Of is dat zelfzuchtig, mis ik daarmee empathie?
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Nederlander verveelt zich het minst vaak op het werk (2) 
HR-verantwoordelijke mkb ligt wakker van behouden werknemers (4) 
Mobile app op zijn retour (1) 
Veilig bestanden delen: zeven best practices (1) 
Mis niet de formule die jou ultiem geluk, focus en productiviteit geeft. . .  (1) 
Baan voldoet vaak niet aan verwachtingen (2) 
Werknemer voelt zich niet verantwoordelijk voor vertrouwelijke informatie (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Arcadis 18.59  4 %
Nutreco 47  3.9 %
Gemalto 33.62  3.5 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Beter bed 13.26  -7.9 %
Groothandels 48.1  -5.7 %
Laatste drukke week voor de boeg
VEB stelt top Steinhoff aansprakelijk
Beursblik: vertrouwen Binck-beleggers licht gedaald
meer beurs
top10
Mis niet de formule die jou ultiem geluk, focus en productiviteit geeft. . .
Een vijfde van de loonstrookjes klopt niet
Goede vragen stellen is een kunst
HR-verantwoordelijke mkb ligt wakker van behouden werknemers
Veilig bestanden delen: zeven best practices
Nederlander verveelt zich het minst vaak op het werk
Cupido Festival 2017: klantenliefde? Start met bevlogen medewerkers
Werknemer voelt zich niet verantwoordelijk voor vertrouwelijke informatie
Vijf cybersecuritytrends voor 2018
Strijd om tech-talent losgebroken
meer top 10
vacatures
meer vacatures