zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Zes stappen om niet-bestaande problemen op te lossen

Door: Frank van Marwijk
 
Managers zijn gek op problemen en het oplossen daarvan. Hetzelfde geldt voor verkopers, ouders, leerkrachten, psychologen, medici, enzovoorts. Zien we een probleem, dan gaan we er meteen mee aan de slag en proberen we  zo snel mogelijk de juiste oplossing te bieden. We geven een goed advies, introduceren een spectaculair veranderingsproces, reiken het beste product aan of schrijven de meest effectieve behandeling voor. Het probleem wordt opgelost. De vraag is echter of anderen ons probleem ook als een probleem zien. We zijn zeer goed in het oplossen van problemen die in de ogen van anderen helemaal niet bestaan. Met het stappenplan in dit artikel, ontdekt u welke problemen anderen misschien wel ervaren en leert u een aanpak die beter werkt om dergelijke problemen op te lossen.

Oplossen van niet bestaande problemen
In veel werksettingen is de focus gericht op het oplossen van problemen. Er wordt daarbij uitgegaan van een probleemgerichte aanpak. Maar als er geen probleem is, dan is er pas echt een probleem, schreef ik in mijn eerdere artikel Laat problemen niet verdwijnen, maar creëer een oplossing. Als er geen probleem is, kun je simpelweg niets oplossen. Als er geen kwaal is, kun je niets genezen en als er geen behoefte is, kun je die niet vervullen. U kunt geen problemen voor anderen oplossen als die dat zelf niet als een probleem zien. En toch is dat iets dat we voortdurend geneigd zijn om te doen.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
CEO: zet ethisch handelen medewerker hoger op de bedrijfsagenda (1) 
Goed management boost de productiviteit  (1) 
Pakketdiensten vergelijken: besparen op verzendkosten (1) 
Leadgeneratie, social selling en contentmarketing niet op niveau (1) 
‘Cloudmasters’ versnellen eigen mogelijkheden om branchegenoten te verslaan (1) 
Ga tijdig met complimenten aan de slag! (1) 
Verbetering huis: verandering tuin heeft grootste voorkeur (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Nedap 50.2  2.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
USG people 17.2  -1.5 %
Corio 52.5  -1.1 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Intel boekt recordomzet, maar minder winst
Starbucks boekt hogere omzet en winst per aandeel
meer beurs
top10
Nederlandse bevolking heeft financiële dode hoek
Toekomstige banen geen sciencefiction
Manager kan bijdragen aan gezondheid medewerkers
Weinig angst voor opkomst robotcollega’s
Het Rijk wederom verkozen als meest favoriete werkgever
Goede kansen mbo'ers op de arbeidsmarkt
Dekkingsgraad pensioenfondsen stijgt verder
Maak bedrijfsvoering effectiever met Cut the Bullsh*t denken
Bedrijven verwachten ingrijpende veranderingen om voorop te lopen in digitale economie
Vijf uitgangspunten voor onvergetelijke complimenten
meer top 10
vacatures
meer vacatures