zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Subliminale beďnvloeding tijdens uw presentatie

Door: Frank van Marwijk
 
Spreekt u vaak voor een groep? Dan weet u dat het niet alleen belangrijk is om u te richten op de inhoud van uw betoog. Het gaat er ook om dat u het publiek weet te boeien en dat u hen kunt overtuigen. Zelfs bij een korte speech is het nodig dat u een relatie met uw toehoorders opbouwt. Het is goed als u spreekt mét in plaats van tegen uw publiek. Elke aanwezige moet het gevoel hebben dat u hem of haar persoonlijk toespreekt. Daarvoor is het in ieder geval wenselijk dat u uw veilige plek achter het katheder verlaat en het contact echt aangaat. Daarbij gaat het niet alleen om wat u zegt. Met de juiste gebaren, kunt u informatie overbrengen die u niet uitspreekt. En dit is uitermate effectief als u mensen wilt beïnvloeden.

Als ervaren spreker weet u hoe belangrijk het is om ook aandacht te besteden aan uw visuele presentatie. Hoe u opkomt, de plaats die u kiest op het podium en de gebaren die u maakt hebben effect op de geloofwaardigheid van uw boodschap. Met uw handen kunt u woorden die u uitspreekt ondersteunen of accentueren. Maar behalve dit kunnen gebaren u nog op een andere manier helpen. Met uw handen kunt u terwijl u praat, nog iets anders vertellen zonder dat uit te spreken. Op die manier beïnvloedt u de luisteraars zonder dat zij dat bewust merken.
We betreden hier het gebied van de subliminale beïnvloeding door lichaamstaal.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10