zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Krijgt u een eerste kans om een tweede indruk te maken?

Door: Frank van Marwijk
 
U krijgt geen tweede kans om een eerste indruk te maken! Dit is een veel gehoorde uitspraak, die je, als je hem letterlijk neemt, nooit kunt ontkennen. Natuurlijk is er maar één keer waarop je een eerste indruk maakt! Belangrijker is het te kijken naar de impact van die eerste indruk. Is het werkelijk waar dat uw eerste ontmoeting met een persoon allesbepalend is voor de beeldvorming die u bij die ander achterlaat? En is het zo dat die beeldvorming standhoudt en moeilijk verandert? Of bestaat er ook een eerste kans om een tweede indruk te maken? Om dit te onderzoeken, neem ik u mee op speurtocht naar het effect van de eerste indruk. Daarna geef ik u drie stappen die u kunt nemen om uw vastgeroeste imago toch te veranderen.

Een indruk in een oogwenk
De eerste indruk die u maakt, wordt allereerst bepaald door uiterlijke kenmerken. Er wordt wel gezegd dat de eerste indruk in negen seconden wordt vastgesteld, maar in werkelijkheid gaat dat nog veel sneller. Al in een fractie van een seconde verwerkt u heel veel informatie over de persoon die u ontmoet. In een oogwenk neemt u waar of het een man of een vrouw is en of die groot of klein is. U maakt een snelle schatting van de leeftijd van die persoon en trekt conclusies over zijn of haar afkomst en zijn of haar sociale positie (aan de hand van kleding, uiterlijke verzorgdheid en dergelijke). Verder beoordeelt u razendsnel of wat u waarneemt aan deze persoon, bijvoorbeeld kledingkeuze, passend is binnen de context van het moment. Stemklank, mimiek, oogcontact, lichaamshouding, bewegingen en handdruk vormen het toefje op de pudding: uw eerste indruk is bepaald! En verander die dan nog maar eens!
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10