zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Management by Sinterklaas

Door: Frank van Marwijk
 
December is weer aangebroken. Een maand, waarin nog snel allerlei werkzaamheden moeten worden afgerond. Maar ook de maand van huiselijke sfeer, gezelligheid en romantiek. Vandaag is het Sinterklaas en binnenkort is het Kerst. Daar kunt u ook zakelijk niet omheen.

De laatste maand van het jaar is weer aangebroken. Het is koud en langer donker. Het is druk op uw werk, want in deze tijd moet er van alles afgerond worden. Maar december roept ook andere associaties op. Het is de maand van huiselijke sfeer, gezelligheid en romantiek. In deze periode geven we speciale aandacht aan de mensen die belangrijk voor ons zijn. Het is een tijd van samenzijn met de mensen van wie we het meest houden. Het is een periode van geven en krijgen. Zo laten we zien wie er bij horen en uiten we onze persoonlijke waardering. We waarderen anderen niet alleen om wat ze voor ons doen, maar ook gewoon om wie ze zijn.

Elk seizoen heeft zijn eigen karakter
In de zomer is het warm, is er veel licht en kleur, zijn de stemmingen van de mensen doorgaans goed, de dagen lang, de muziek vrolijk en de kleding luchtig. Als de blaadjes van de bomen vallen, gaat dit soms gepaard met enige melancholie. We kruipen dan het liefst dicht tegen elkaar aan en zoeken geborgenheid in samenzijn en gezelligheid. Sinterklaas en Kerst zijn sfeervolle familiefeesten. Maar ook vanuit zakelijk oogpunt is het goed om in deze tijd aandacht te geven aan het belang van intieme relationele sfeer en persoonlijke warmte. Het is ook de tijd om uw personeel en zakelijke relaties te tonen hoe belangrijk zij voor u zijn.

Geven en krijgen
Geven en krijgen hebben in communicatieve zin een belangrijke betekenis. Het is een spel dat zelfs baby’s in hun eerste jaar al spelen en dat een grote impact behoudt in ons hele leven. Door iets te geven, geeft u erkenning aan de ander. U laat ermee blijken dat hij erbij hoort en iets waard is. Zonder woorden geeft u waardering voor het feit dat die ander er is. Dit klinkt zeer filosofisch, maar feitelijk is dit een elementaire regel in de communicatie. U geeft… en u krijgt wat terug. Niet in de betekenis van ‘voor wat hoort wat’, maar gewoon vanwege het positieve effect van onderlinge uitwisseling. Alle mensen vinden het leuk om wat te krijgen. En omdat geven een vorm van waardering tonen is, zonder dat u iets in woorden hoeft uit te drukken, is geven vaak nog leuker dan krijgen. Raakt u niet verrukt door het stralende gezicht van de persoon die uw cadeautje waardeert?

Surprise
In de communicatie gaat het in veel gevallen niet om de boodschap zelf, maar om de manier waarop deze verpakt wordt. Hieruit is vaak een onderlinge boodschap af te leiden. Tijdens Sinterklaas en Kerst staan geven en krijgen in het kader van de onverwachte verrassing. Het gaat daarbij ook niet om de grootte van het cadeau, maar om de verbazingwekkende verpakking of vorm waarin het presentje gegeven wordt. In dichtvorm wordt soms op subtiele wijze feedback gegeven die gewoonlijk niet zomaar uitgesproken kan worden. Daarbij speelt de transparante anonimiteit van de boodschapper een belangrijke rol. Vaak is meteen duidelijk wie de werkelijke gever van het cadeau is, maar toch is de communicatie indirect.

Als u uw waardering aan uw medewerkers uit in de vorm van een sinterklaassurprise of een kerstcadeau, weet iedereen dat het van u afkomstig is. Toch kunt u zich verschuilen achter de Sint of de kerstman als zijnde de werkelijke gever. Zo kunt u verrassend uitpakken en waardering geven, zonder dat u daar zonodig iets voor terug hoeft te ontvangen. Tegelijkertijd biedt het u de gelegenheid om op originele of ‘anonieme’ wijze iets te communiceren aan uw personeel. Zo zou u de plannen voor het komende jaar kunnen gieten in een veelzeggend sinterklaasgedicht.

Werk en privé
Uw medewerkers hebben een andere relatie met hun familie en vrienden dan met hun collega’s. Vaak spelen medewerkers thuis een andere rol en doen totaal andere dingen dan op hun werk. Soms ondergaan ze een complete metamorfose op het moment dat ze thuiskomen en veranderen in een geheel andere persoon. In veel gevallen worden werk en privé strikt gescheiden. Collega’s weten daarom soms niet van elkaar wat de ander voor hobby’s heeft en hebben ook nog geen kennis gemaakt met elkaars partner of kinderen. Toch is dit bijzonder als u bedenkt dat sommige werknemers elkaar al jaren kennen en het grootste deel van de dag met elkaar optrekken.

Veel bedrijven halen jaarlijks de Sint in huis en organiseren een feest voor de werknemers met hun familie en kinderen. Op deze manier kunt u laten blijken dat u uw medewerkers niet alleen als arbeidskracht waardeert, maar ook als mens. Bovendien legt u een brug tussen privé en zakelijk. Zo vergroot u de persoonlijke band die u heeft met uw medewerkers en geeft u hen ook de gelegenheid om elkaar op persoonlijke vlak beter te leren kennen. Een jaarlijks kerstdiner of nieuwjaarsreceptie waarbij ook de partners worden uitgenodigd heeft een vergelijkbare functie. Door het persoonlijke leven van uw medewerkers te verbinden aan dat op het werk, vergroot u hun commitment.

Sfeer en gezelligheid
In de decembermaand kunt u er voor zorgen dat de sfeer van de feestdagen voelbaar is op de werkplek. Buiten is het koud, maar binnen moet er warmte uitstralen. Dit vergroot het werkplezier voor uw medewerkers en is uitnodigend voor klanten en relaties. Het klinkt simpel, maar zorg voor kruidnootjes of kerstkransjes bij de koffie, sfeervolle kerstdecoratie en zachte kerstmuziek uit de speakers in uw hal. Hang de kerstkaarten die u ontvangt decoratief op. Hiermee laat u blijken dat u de wensen van uw relaties positief ontvangt. Bovendien toont u op subtiele wijze hoeveel relaties u heeft.

Netwerkmaand
December is niet alleen de maand om aandacht te geven aan de relatie met uw medewerkers. Het is ook de maand om uw netwerk te onderhouden. Zorg tijdig voor leuke kerstkaarten, spetterende nieuwjaarswensen of verrassende relatiegeschenken. Zo laat u blijken dat uw relaties er bij horen en belangrijk voor u zijn.

De tweede golf
In april vorig jaar leerde ik u een handige methode voor systematische herhaling: De tweede golf. Lees deze week mijn éénenveertigste artikel voor Managersonline.nl: Verbeter uw geheugen met behulp van lichaamsherinnering.
Frank van Marwijk
www.lichaamstaal.nl


Klik hier voor meer artikelen van Frank van Marwijk.

Klik hier voor de 25 laatst verschenen artikelen op Managersonline.nl.

Wilt u een bepaald onderwerp met betrekking tot lichaamstaal en/of communicatie aan Frank van Marwijk voorleggen? Mail ons dan uw suggestie.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10