zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Nieuwe etiquette voor recepties: laat meer dan alleen uw gezicht zien!

Door: Frank van Marwijk
 
Een receptie is dé gelegenheid om mensen (beter) te leren kennen en zelf bekendheid bij de ander te verwerven. Is het een verplicht nummer of een geweldige kans? En hoe moet u zich opstellen. Frank van Marwijk beschrijft op verrassende wijze de nieuwe etiquette voor recepties. Ook voor receptiehaters!

U bent uitgenodigd voor een bedrijfsreceptie en na enige aarzeling heeft u besloten daar heen te gaan. Dat is een goed besluit, want juist dit soort bijeenkomsten die de naam hebben informeel te zijn, zijn gelegenheden bij uitstek om aan uw zakelijke imago te sleutelen. Een receptie is dé gelegenheid om mensen (beter) te leren kennen en zelf bekendheid bij de ander te verwerven. Bovendien is een receptie minder informeel dan u zou vermoeden. Menige zakelijke overeenkomst vindt zijn oorsprong bij de borrel en menige zakenpartner zal de indruk die u tijdens zo'n bijeenkomst maakt onthouden.

Een verplicht nummer?
Veel managers ervaren hun bezoek aan een bedrijfsreceptie als een verplicht nummer in plaats van als een ideale gelegenheid om nieuwe contacten te leggen. Ze gaan er soms zelfs met lood in hun schoenen heen. Ze verschijnen ten tonele, slechts omdat er op hun aanwezigheid gerekend wordt, maar niet omdat ze er enig voordeel in zien. Waarom wordt zo'n bezoek eigenlijk vaak als zo onprettig ervaren?

Dit lijkt te maken te hebben met een bepaalde angst voor afwijzing. Op uw werkplek voelt u zich wel op uw gemak en hetzelfde geldt wanneer u zich in gezelschap van vrienden en bekenden bevindt. Maar dit is anders op een gelegenheid met voornamelijk vreemden. De gastheer of gastvrouw heeft het misschien te druk met andere gasten. U wordt niet herkend en dus ook niet verwelkomd door de mensen die al met elkaar in gesprek zijn. Wellicht voelt u zich als een muurbloempje dat aan zijn lot wordt overgelaten. Als u contact wilt, dient u zelf het initiatief te nemen, maar durft u dat wel en wordt dit wel geaccepteerd?

Introductie
Volgens de etiquette is het de officiële taak van de gastheer of -vrouw om een nieuwe gast voor te stellen aan de aanwezigen. Hij of zij breekt in door zich te excuseren en de nieuwkomer te introduceren. Bij afwezigheid van de host, kunt u zich ook laten voorstellen door een andere bekende of hiertoe zelf het initiatief nemen. Bij dit laatste voelen veel mensen aarzeling. Het grote voordeel van het informele karakter van een receptie is dat het inbreken in een gesprek meestal probleemloos wordt geaccepteerd, als u tenminste rekening houdt met de (ongeschreven) codes voor het aangaan van een contact.

 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Zzp’er, denk na over de risico’s die u loopt (2) 
Twee derde Nederlanders vreest voor oudedagvoorziening (1) 
Nederlander worstelt met financiële administratie (1) 
Nederlander beschikt niet over digitale vaardigheden voor de toekomst (1) 
Nederlander heeft geen vertrouwen in verandervermogen organisatie  (7) 
Zes tips voor een goede elevator pitch (1) 
'Smartphoneverbod is overcompensatie' (3) 
top10
Nederlander heeft geen vertrouwen in verandervermogen organisatie
Nederlander beschikt niet over digitale vaardigheden voor de toekomst
Zo verkleint u de afhankelijkheid van Office 365
Bedrijven worstelen met balans tussen digitale innovatie en security
Solliciteren? Vertel uw persoonlijke verhaal
Nederlander worstelt met financiële administratie
27 procent huishoudens belegt, ondanks lage rente
Mobiliteit goed voor werkgever en werknemer
Bedrijfsleven onder druk door politieke risico’s en politiek geweld
Zes tips om de klant van de toekomst te binden
meer top 10
vacatures
meer vacatures