Fruitbomen staan in belangstelling van consumenten
De Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners verklaart echter niets te merken van een grotere belangstelling voor fruitbomen bij consumenten. Tuinbranche Nederland laat in zijn persbericht een ander geluid horen. De vraag naar fruitbomen is in 2008 ten opzichte van 2007 fors gegroeid. Fruitbomen passen in de tijdsgeest aangezien consumenten het milieu en gezondheid belangrijker zijn gaan vinden. De bestedingen aan fruitbomen zijn vorig jaar gestegen met 45%. Het aandeel van fruitbomen binnen de totale groep van meerjarige tuinplanten is slechts 5%.
Jessica Hilgers, verbonden aan Plant Publicity Holland, constateert dat er meer aandacht is voor fruitbomen. Een fruitboom is vooral in het voorjaar visueel aantrekkelijk, en mensen vinden het leuk om een appeltje te plukken in hun eigen tuin. Van de fruitbomen die Boomkwekerij Jos Frijns en zonen te Margraten kweekt, komt circa de helft terecht bij particuliere tuinbezitters. Tien jaar geleden was dat aandeel 25%.