De complexiteit van de toestellen en mogelijkheden zijn voor veel gebruikers een obstakel om een nieuw toestel in gebruik te nemen. Dat blijkt uit onderzoek van Coleman-Parkers, dat werd uitgevoerd in januari 2009. Van de respondenten geeft 95% aan meer datadiensten te willen gebruiken zodra het eenvoudiger is om de applicaties te installeren en benutten. Wouter Deelman, directeur van Qelp, verklaart dat soms wel 27 handelingen nodig zijn om wijzigingen op een mobiel toestel te activeren. Qelp biedt telecomproviders een dienst aan waarmee consumenten informatie krijgen over hun specifieke abonnementsvorm en toestel.
Qelp heeft onder meer KPN, T-Mobile, Telfort en Rabo Mobiel als klant. Het bedrijf is tevens actief in België, waar BASE gebruik maakt van de diensten. De door Qelp geleverde informatie is opgeslagen op een centrale server van Qelp. Het contentmanagementsysteem werd in eigen huis ontwikkeld. Het onderhoud van het systeem en een deel van de contentproductie vinden plaats in India.