Ten eerste wordt gekozen voor een generiek bureau of voor een specialist. Ten tweede worden de wapens gekozen, bijvoorbeeld e-mailmarketing, buzzmarketing of affiliate marketing. De kwaliteit van het huiswerk beïnvloedt de kwaliteit van de uiteindelijke campagne. Ten derde moet de campagne passen bij de merkwaarden. Staat het merk te boek als stout, dan moet er een gedurfde campagne komen. In de vierde plaats moet de campagnedoelgroep worden bepaald. Elk mediumtype gaat gepaard met selectiebeperkingen. Voorts moet de doelgroep worden gelokaliseerd. Daartoe moet bestaande klanten worden gevraagd naar hun mediagebruik en voorkeuren.
Ten zesde wordt het campagnebudget bepaald. Zoekmachineoptimalisatie begint bij jaarlijks 5.000 euro. Bij budgetten boven de 500 euro kan dat het best worden uitbesteed. Een game of actiesite kost tussen de 5.000 en 15.000 euro. Ten zevende worden acties voor de actiesite bedacht. Tot slot moet de interactieve campagne de andere onderdelen van de communicatiemix versterken.