Slechts 56% van de ondervraagde ceo`s is zich bewust van de reputatieschade die kan worden veroorzaakt door online lekken van vertrouwelijke informatie, verkeerd geadresseerde e-mails en negatieve verhalen van medewerkers en bloggers. Bijna driekwart van de ceo`s heeft meer vertrouwen in de traditionele media dan in de nieuwe media. Nog geen 40% van de ceo`s googelt regelmatig zijn eigen naam. De communicatieprofessional moet de ceo dus nog overtuigen van de risico`s. Volgens dr. Leslie Gaines-Ross, chief reputation strategist bij Weber Shandwick, moet de communicatieprofessional vooral investeren in de vertrouwensrelatie met de directie. Daarnaast moet men regelmatig een `rondje internet` maken om te zien wat er over het bedrijf wordt gezegd. Verder zou eigenlijk ieder bedrijf een mediahandboek moeten hebben.
Wanneer het gaat om het beoordelen van reputaties, beschouwen de managers internet vooral als een middel om onderzoek te doen naar zakelijke rivalen (64%) en partners (60%), het opvangen van reacties van klanten (63%) en het verkennen van nieuwe werkmogelijkheden (60%).