Vergeleken met tien jaar geleden geeft de consument meer uit aan medische diensten en welzijnszorg, terwijl minder wordt uitgegeven aan woninginrichting, huishoudelijke artikelen en lederwaren en schoeisel. Hoewel de uitgaven aan voeding gelijk blijven, verschuift het accent van de bestedingen van out of home naar thuis en van speciaalzaak naar supermarkt en service prijsvechter. Er is een toename naar huis- en budgetmerken. Er wordt meer gezonde voeding gekocht door 35% van de consumenten, terwijl 63% evenveel gezonde producten blijft kopen. Met een jaarlijkse groei van 10 tot 12% blijft biologisch een groeimarkt. In de zuivel vormen biologische melk en karnemelk met 7,2% een van de productcategorieën met het hoogste aandeel biologisch. Van de yoghurts heeft biologische yoghurt een aandeel van 6,4%.
Blijkens het rapport zijn het vooral alleenstaanden die de keuze maken voor biologische en milieubewuste producten. Gezond en duurzaam groeit jaarlijks met 12%.