Convenant Europallets. Het convenant is getekent door de directeuren Peter Sierat van TLN, Machiel van der Kuijl van EVO en Liesbeth Slappendel van FENEX.
Het convenant moet problemen zoals hoge kosten, milieuschade en administratieve lasten zoveel mogelijk minimaliseren. Immers, in de keten worden zelden heldere afspraken gemaakt over palletruil zodat niet duidelijk is wie waarvoor verantwoordelijk is. Hoewel men er in de regel van uitgaat dat een en ander de verplichting is van de vervoerder en dat de aan palletruil inherente kosten verdisconteerd zijn in de overeengekomen vrachtprijs, is dat in de praktijk maar zelden het geval. Een groot deel van de Nederlandse palletstroom (voornamelijk Europallets) geschiedt op basis van een open ruilsysteem, waarin voor geleverde pallets een zelfde aantal vergelijkbare lege pallets wordt teruggegeven.
Dat is geen probleem, totdat er kosten gemaakt moeten worden voor retournering, beheer, vermissing, reparatie, afvoer en aanvulling. Kosten die volgens Capgemini jaarlijks 120 miljoen euro bedragen en waar in de regel de vervoerder voor opdraait. Het convenant komt dan ook op het juiste moment.