zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
doorsturen
 

Stress bij werknemers moet bij oorzaak worden aangepakt



Jacques van der Klink, hoogleraar gezondheidswetenschappen te Groningen, constateert dat er vooral aan symptoombestrijding wordt gedaan. Dat zet geen zoden aan de dijk. Aanpassingen van het werk of de organisatie zijn nodig. Daarbij maken organisaties te weinig gebruik van wetenschappelijke inzichten. Ad Vingerhoets, psycholoog aan de Universiteit van Tilburg, stelt dat er geen bewijs is voor de effectiviteit van interventies als huiltherapie, transcendente meditatie en ontspanningstraining.

Vingerhoets raadt bedrijven aan om in kaart te brengen wat de stress veroorzaakt. De werknemer moet aangeven welke belasting hij wel aan kan. Als blijkt dat de werknemer perfectionistisch is en alles en iedereen wil plezieren, kan cognitieve gedragstherapie uitkomst bieden. Soms is het al afdoende als de werknemer hulp durft te vragen aan een collega.

Bron(nen):
Arbo (maart 2011)
 
Vertel een vriend over bovenstaande artikel.
 
Naam ontvanger:
E-mailadres ontvanger:
 
Uw naam:
Uw e-mailadres:
 
Bericht/Opmerking:
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10