De Makro, waar ongeveer een kwart van de vijf miljoen verstrekte kerstpakketten in Nederland vandaan komt, ziet dat de vraag naar groene producten toeneemt. `En wij vinden het thema zelf ook belangrijk`, aldus woordvoerder Patrick van Gils van de Makro. De groothandel heeft het `Together We care` en het `Puur Groen` pakket in het assortiment met fair trade, Max Havelaar en biologische producten. Van de 300.000 verkochte geschenken van het bedrijf Tintelingen, zijn er dit jaar 40.000 duurzaam. Dat kunnen producten, goede doelen of groene belevenissen zijn. Tintelingen verkoopt dit jaar bijna 20.000 pakketten en `groene` cadeaubonnen.
Een duurzaam kerstpakket is te koop voor een gemiddelde prijs van 40 euro. De Makro rekent 69 euro voor het `Puur Groen` pakket. Het `Pakketje Oprechte Liefde` van Square kost 29 euro en is daarmee het goedkoopste pakket. Duurste is het `Betere Wereldpakket` van 79 euro. Uit onderzoek van de Makro blijkt dat vier op de vijf werknemers het leuk vindt een pakket te ontvangen. Vorig jaar was het bij veel bedrijven maar afwachten of er een pakket verstrekt werd. Dit jaar is de kans op een kerstpakket groter.