zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
doorsturen
 

CEO`s moeten niet-marktstrategie begrijpen



En die dus ook beïnvloed wordt door allerlei actoren vanuit die externe omgeving; via wetten en regelgeving en via sociale druk door het vormgeven van de publieke opinie. Doordat bedrijven hier niet aan kunnen ontsnappen, moeten ceo`s zich bezighouden met hun sociale en politieke omgeving. Immers, ze moeten de spelregels zoveel mogelijk naar eigen hand zetten en het risico minimaliseren dat het bedrijf ingekapseld wordt door externe factoren.

Een goed voorbeeld van een niet-marktstrategie is farmareus Novartis dat in de clinch lag met de Indiase overheid. India weigerde Novartis het octrooi op het populaire kankergeneesmiddel Glivec onder het mom dat het niet aantoonbaar beter is dan zijn voorganger. Novartis verdedigde zich door campagne te voeren in rechtszalen, maar ook in de publieke arena, door patiënten publiekelijk te laten reageren op het medicijn. Novartis verdedigt zijn intellectueel eigendom dus door een beroep te doen op zijn corporate citizenship.

Bron(nen):
Management Executive (mei/juni 2010)
 
Vertel een vriend over bovenstaande artikel.
 
Naam ontvanger:
E-mailadres ontvanger:
 
Uw naam:
Uw e-mailadres:
 
Bericht/Opmerking:
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10