Google speelt al langer een belangrijke rol in het oriƫntatieproces. Inmiddels neemt ook het belang van sociale media, zoals LinkedIn sterk toe. Print verliest aan belang in het oriƫntatiegedrag. De Gouden Gids wordt veel minder gebruikt, ook Teletekst en e-mailservice boeten aan belang in bij de zoektocht naar een nieuwe baan. Verder zijn ook het `binnenlopen bij een bedrijf`, `advertentie in de winkel` of banenbeurs` verliezers.
In 2005 werden gemiddeld vijf verschillende kanalen gebruikt ter oriƫntatie, dit is afgenomen tot iets meer dan vier kanalen. Als de nieuwe oriƫntatiekanalen niet meetellen, komt de daling zelfs op 24%, Steeds meer mensen kijken alleen maar op internet voor een nieuwe baan. Hier ligt een gemiste kans, omdat er toch nog werknemers zijn die hun vacatures nog op de klassieke manier publiceren. Daarnaast vereist het effectief zoeken naar geschikte vacatures op internet de nodige ervaring en vaardigheden. 50 tot 66% van de gepubliceerde vacatures, welke geschikt zijn voor een bepaalde kandidaat, blijken niet door hem/haar gevonden te worden.