Voorbereiding op tests en assessments heeft effect
Inderdaad kan het oefenen van intelligentietests effectief zijn; iemand wordt weliswaar niet intelligenter, maar kan een hogere score halen door veel te oefenen. En dit geldt niet alleen voor tests die vergelijkbaar zijn met de uiteindelijke test, oefening gericht op het verbeteren van algemene cognitieve vaardigheden heeft eveneens een verhogend effect. Ook bij persoonlijkheidsvragen scheelt het wanneer er geoefend wordt: kennis van het selectie-instrument in combinatie met een duidelijk beeld van het ideale profiel biedt de kandidaat ruimte om de resultaten te kleuren. Datzelfde geldt voor rollenspellen en simulatie. Omdat hier vooral in het vaardigheidsniveau wordt gemeten, hebben oefening en coaching wel degelijk nut.
Voorbereiding is het meest zichtbaar in interviews. Door een heldere strategie te hanteren in het organiseren van de antwoorden en scherp voor ogen te hebben welke informatie hij wel en niet kwijt wil, kan de sollicitant meer de regie nemen en behouden, vooral in ongestructureerde interviews.
Bron(nen): Gids voor Personeelsmanagement (januari/februari 2010)