zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
doorsturen
 

Marktgerichtheid semi-publieke organisaties afhankelijk van organisatiefactoren



Semi-publieke organisaties zijn in transitie: ze staan onder publieke controle, maar zijn zelfstandig en worden vaak niet gefinancierd door de overheid, zodat ze gedwongen zijn marktgerichter te worden. Dit moet leiden tot een grotere efficiëntie, een hogere responsiviteit op klanten en daardoor tot een hogere klanttevredenheid. Voor managers van semi-publieke organisaties is vaak onduidelijk hoe hun organisatie marktgerichter kan worden. Doordat woningcorporaties exemplarisch zijn voor semi-publieke organisaties, is onderzoek gedaan naar de praktijk van woningcorporaties.

Hieruit blijkt dat betere beheersing van verbeterprocessen, meer nadruk van het topmanagement op het belang van marktgerichtheid en minder risicoaversie van topmanagers woningcorporaties marktgerichter maken. Andere factoren zoals de verhoudingen tussen afdelingen en structuren en systemen hangen maar beperkt samen met marktgerichtheid.

Bron(nen):
Economisch Statistische Berichten (7-10-2009)
 
Vertel een vriend over bovenstaande artikel.
 
Naam ontvanger:
E-mailadres ontvanger:
 
Uw naam:
Uw e-mailadres:
 
Bericht/Opmerking:
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10