Baby Boomers en Generatie Y stellen eigen eisen aan arbeidsorganisaties
Generatie Y (Gen Y) en de Baby Boomers lijken zo veel op elkaar dat hun gedeelde waarden een belangrijke driver zijn voor de onderneming. Dit heeft wel consequenties voor de manieren waarop werkgevers het werk inrichten en aantrekkelijk blijven voor talent. Zowel Baby Boomers als Gen Y zoeken zingeving in hun werk en willen zo bijdragen aan de samenleving. Ook prefereren deze cohorten flexibele werkarrangementen, hechten ze veel waarde aan sociale contacten op het werk en zijn ze loyaal aan hun bedrijf. Ten slotte vinden ze andere dan geldelijke beloningen belangrijk.
De inrichting van een organisatie die tegemoet komt aan de wensen van zowel Baby Boomers als Gen Y, beschikt over vijf cruciale elementen: modulariteit van het werk, flexibiliteit, de mogelijkheden om iets voor de samenleving te doen, een progressief beleid ten aanzien van maatschappelijke kwesties en mentoring van Gen Y door Baby Boomers en vice versa.
Bron(nen): Harvard Business Review (juli/augustus 2009)