Innovatieve promotionele acties kunnen recessietrend keren
Een voorbeeld van een recente promotionele actie in de VS die veel aandacht genereerde was die van fastfoodketen KFC in mei 2009. Het bedrijf gaf online tegoedbonnen weg voor gratis maaltijden en maakte de actie bekend in de Oprah Winfrey Show. KFC gaf 4,5 miljoen gratis maaltijden weg en de verkoopcijfers stegen. Erg goed uitgewerkt was de actie niet; er was veel meer vraag naar de gratis kipmaaltijden dan er verstrekt konden worden.
Een andere high profile promotionele actie is die van Pfizer. Het farmabedrijf geeft vanaf half mei gratis receptgeneesmiddelen aan mensen die onlangs hun baan verloren hadden en daarmee hun ziektekostenverzekering. Hyundai startte in januari 2009 zijn Assurance Program, waarmee autokopers die binnen 12 maanden na aankoop werkloos worden, de auto terug kunnen geven. Iets soortgelijks doet JetBlue Airways met zijn Promise Program, waarmee klanten die voor ze hun tickets kunnen gebruiken hun baan verliezen, het aankoopbedrag terug kunnen krijgen.