Volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) komen ruilpallets vaak niet in dezelfde aantallen en van dezelfde kwaliteit waarin ze door de verzender aan de vervoerder zijn meegegeven bij de ontvanger aan. Volgens TLN kost dit de transportsector zo`n 30 tot 50 miljoen euro op jaarbasis. Ook elders in de wereld bestaat het probleem. Diverse studies hebben nu aangetoond dat palletruil inderdaad geld kost voor de vervoerder. Volgens een onderzoek in opdracht van CHEP, wereldwijd de grootste in de palletmarkt, bedragen de totale kosten per palletruil soms tot wel 5 euro per rit.
De directe kosten door verlies en beschadiging van pallets bedragen zo`n 1,5 euro. Indirect gaat nog eens 2 tot 2,5 euro verloren door de moeite die moet worden gedaan om verloren pallets terug te halen. De andere onderzoeken van Capgemini en Fraunhofer Institut für Materialfluss und Logistiek gaan uit van 2,5 tot 3 euro aan extra kosten. Door alle moeilijkheden rond palletruil is er meer interesse voor gesloten poolsystemen. Pools nemen beschadigde pallets wel gewoon in en knappen die eventueel op.