zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
doorsturen
 

Waarom managementmodellen niet werken

Organisaties klampen zich opvallend vaak vast aan al dan niet modieuze managementmodellen. In de kwaliteitszorg zijn het INK-model, het EFQM-model en de ISO-9000 systematiek alom bekend. Directeuren en managers adopteren deze modellen op gezag van de kwaliteitsdiscipline, maar gebruiken ook: value based management, economic value added, of de Balanced Scorecard. Maken ze de verwachtingen waar?

Nee, stellen Leo Kerklaan en Marjan Hoogendijk op Managementsite. De intenties van de modellen zijn niet slecht, vinden ze, maar in de praktijk gaan ze een eigen leven leiden.

Iets gewonnen?
Sommige modellen worden neergezet als een prijs, een award als zou de organisatie iets 'gewonnen' hebben. Ook wordt niet zelden gebruik gemaakt van zware claims of beloftes. Organisaties zouden dankzij een bepaald managementconcept opeens gaan excelleren of beter concurreren. In werkelijkheid komt bij het implementeren van veel van deze systematieken juist veel papierwerk en bureaucratie kijken.
 
Vertel een vriend over bovenstaande artikel.
 
Naam ontvanger:
E-mailadres ontvanger:
 
Uw naam:
Uw e-mailadres:
 
Bericht/Opmerking:
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10