UPS gaat in beroep tegen het verbod om TNT Express over te nemen en kan hierdoor mogelijk alsnog toestemming krijgen van Brussel voor de acquisitie van de Nederlandse pakketbezorger.
Volgens Hans Vedder, hoogleraar Economisch Recht aan de Rijksuniversiteit Groningen, is het mogelijk dat de rechter de beschikking van de Europese Commissie voor de afwijzing van de overname nietig verklaart.
Vedder stelt dat de rechter bijvoorbeeld de door de Commissie gehanteerde methode of het in kaart brengen van de marktomstandigheden onjuist acht.
In dit geval moet de EC met een nieuwe beschikking komen. Mogelijk kan de Commissie dan tot de conclusie komen dat overname alsnog het groene licht krijgt, aldus de hoogleraar.
Vedder waarschuwt dat dit "een langdurig proces" is dat zo maar twee jaar of langer in beslag kan nemen. De vraag is volgens de hoogleraar of UPS dan nog überhaupt interesse heeft in TNT Express.
Analist Andre Mulder van Kepler Capital Markets ziet het niet zo ver komen.
"De Europese Commissie is vrij duidelijk [geweest]", aldus Mulder, die niet verwacht dat Brussel tot een andere conclusie komt.
De Commissie liet via woordvoerder Antoine Colombani in een reactie op het in beroep gaan door UPS weten het besluit te zullen verdedigen voor de rechter.
UPS zei dat het beroep geen signaal is dat het hernieuwde interesse heeft in de Nederlandse pakketbezorger. Het Amerikaanse bedrijf wil dat het juridische beoordeling van de Europese pakketmarkt wordt verduidelijkt.
Dit is ook de lezing van TNT Express zelf, dat als gevolg van van de mislukte overname een betaling van 200 miljoen euro heeft ontvangen van UPS.
Volgens analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen is dit een logische verklaring indien UPS nog andere Europese overnames op het oog heeft.
Versteeg ziet de komende jaren een verdere concentratie op de Europese expressmarkt plaatsvinden, die de analist typeert als "gefragmenteerd". Op basis van marktaandeel had de overname van TNT Express door UPS in de ogen van Versteeg dan ook prima gepast.
De Commissie wees de overname juist van de hand, omdat het aantal zogenoemde integrators –partijen die een internationaal land- en luchtnetwerk combineren– zou dalen van vier naar drie. In Veel EU-landen zou volgens de Commissie de concurrentie beperkt zijn tot slechts twee integrators of soms maar een partij die de markt in essentie domineert.