Update 2: Philips ziet resultaten in derde kwartaal stijgen
Philips heeft in het derde kwartaal zowel de omzet als de EBITA sterker dan verwacht zien stijgen dankzij meevallende prestaties bij divisies Healthcare en Consumer Lifestyle. Daarnaast plukte het concern de vruchten van de 1,1 miljard euro aan kostenbesparingen.
“We blijven sterke economische tegenwind ervaren op een mondiale schaal, wat onze groei zal beïnvloeden. Ons Accelerate! [kostenbesparingsprogramma] helpt wat van deze druk ongedaan te maken,” zei topman Frans van Houten in een commentaar.
De omzet steeg afgelopen kwartaal met 14 procent tot 6.127 miljoen euro, waarmee Philips de analistenverwachting van 5.908 miljoen euro overtrof. Op vergelijkbare basis bedroeg de groei 5 procent, ondanks krimp van 1 procent in West-Europa. Op divisieniveau zette Healthcare de sterkste omzet neer met een groei van 7 procent tot 2.443 miljoen euro, ruim boven de analistenverwachting van 2.317 miljoen euro.
Aanjagers waren opkomende landen met een groei van de vergelijkbare omzet van 10 procent, waardoor de regio nu 36 procent van de totale omzet beslaat. Daarnaast wist Philips dubbelcijferige groei te boeken met zowel Imaging Systems bij divisie Healthcare als met hoge marge witgoedproducten en Personal Care en Health & Wellness artikelen.
Van Houten zei in de conference call met analisten te verwachten dat de groeitrends zullen aanhouden omdat het concern de blootstelling aan opkomende markten blijft uitbouwen. Ook de ontwikkeling bij Consumer Lifestyle is volgens de topman “houdbaar” omdat Philips veel sneller is het met introduceren van innovatieve producten, zoals de Sarista koffiemachine en de HomeCooker.