Ziggo heeft in het derde kwartaal zowel de omzet als de EBITDA zien stijgen doordat het telecombedrijf zowel meer abonnementen wist af te sluiten als uit bestaande klanten meer omzet wist te persen. De omzetcijfers van Ziggo lagen wel onder de verwachtingen van analisten nadat de concurrentie sinds de zomer is toegenomen.
“Wij zagen een toename van de concurrentie welke, samen met onze teruggebrachte marketing inspanningen, heeft gezorgd voor een meer gematigde groei van onze All-in1- bundel abonnementen,” aldus topman Bernard Dijkhuizen.
Afgelopen kwartaal steeg de omzet met 1,2 procent tot 380,1 miljoen euro, wat onder de analistenverwachting van 389 miljoen euro lag. Ziggo zag daarbij de consumentenomzet licht dalen met 0,2 procent tot 353,3 miljoen euro, terwijl de zakelijke omzet groei van bijna een kwart liet zien tot 26,8 miljoen euro.
De gemiddelde omzet per klant steeg met 1 eurocent naar 40,44 euro en het aantal Revenue Generating Units nam toe met 17 procent tot 7,12 miljoen. Dijkhuizen noemde de groei van het aantal All-in1 abonnementen met 1,5 procent tot 1,37 miljoen “gematigd”.
De EBITDA zonder sommige posten nam met 8,1 procent toe tot 227,0 miljoen euro. Daarmee overtrof Ziggo de verwachting van 221,5 miljoen euro. Vanwege lagere marketingkosten, minder promoties voor set-top kastjes steeg daarbij de EBITDA-marge sterker dan verwacht van 55,9 naar 59,7 procent (verwachting: 57,0 procent)