zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
checklists
 

Checklist: Zieke werknemer


Hoe gaat u om met ziek personeel?

Zieke werknemers kunnen u behoorlijk in de problemen brengen. Werkrelaties die jaren perfect waren, kunnen ineens veranderen in pure nachtmerries. De reden is simpel: de wet verplicht u een zieke werknemer twee jaar lang loon door te betalen.

De oorzaak van de ziekte speelt geen enkele rol, al is die het directe gevolg van een gevaarlijke sport. Alleen als u kunt bewijzen dat de werknemer opzettelijk probeerde arbeidsongeschikt te worden, komt u misschien onder uw betalings- en andere verplichtingen uit. Zo niet, dan zult er alles aan moeten doen om uw werknemer terug op de werkvloer te krijgen. 

Verplichtingen werkgever 
Naast het doorbetalen van loon (100 procent in het eerste jaar, 70 procent in het tweede), bent u verplicht om:
- maatregelen te treffen en voorschriften te geven die in redelijkheid nodig zijn om de werknemer in staat te stellen de eigen of andere passende arbeid te verrichten in uw bedrijf of in dat van een andere werkgever, en
- in overleg met de werknemer een plan van aanpak op te stellen gericht op reïntegratie.
Doet u dit niet, dan kan het UWV u verplichten het loon nog langer dan twee jaar door te betalen! 
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
reacties
Waarom vinden medewerkers mij kort door de bocht? (1) 
Zoveel verdient Ferrari op elke verkochte auto (1) 
40 procent werknemers ervaart grote afstand tot baas (1) 
Hoe je je kunt vertillen aan je coachende rol (1) 
Werkgevers worstelen met gespannen arbeidsmarkt (1) 
Solliciteren? Vertel uw persoonlijke verhaal (1) 
Haastige spoed is ook in de verkoop zelden goed (4) 
top10
Leidinggevenden hebben geen idee wat personeel bezighoudt
Werkgeluk nog steeds bepaald door dezelfde factoren als 50 jaar geleden
50 procent loopt risico baan te verliezen door intelligente technologie
Hoogopgeleide medewerkers willen blijven leren
Ontwikkeling medewerkers topprioriteit bij Nederlandse bedrijven
Vijf stappen om relevant te blijven in het digitale tijdperk
Meer werkenden, behalve onder jongeren
Klantervaringen steeds belangrijker voor succesvolle supply chain-strategie
'Kleine' overtreding, torenhoge autoverzekeringspremie
WiFi op vakantieparken steeds vaker voorzien van snelheidslimiet
meer top 10