zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
checklists
 

Checklist: Wet Verbetering Poortwachter


Maak - samen met uw werknemer - werk van re-integratie

Wordt uw werknemer ziek? Dan krijgt u te maken met de Wet verbetering Poortwachter. De belangrijkste aspecten uit deze wet zijn dat u de werknemer twee jaar lang moet doorbetalen (100 procent in jaar één, 70 procent jaar twee) en dat u samen met de werknemer werk moet maken van van re-integratie.

Bedrijfsarts
In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, hoeft uw werknemer bij langdurige ziekte niet iedere zes weken naar de bedrijfsarts. Een dokter is in het re-integratieproces alleen nodig om het ziektebeeld vast te stellen. In samenspraak met de arbeidsdeskundige worden vervolgens de arbeidsmogelijkheden vastgesteld. Dan start de re-integratie. 

Eerste en tweede spoor
Het eerste wat u nu moet doen is nagaan of re-integratie binnen eigen bedrijf mogelijk is (het zogenaamde eerste spoor). Is terugkeer in eigen functie niet mogelijk, dan moet u kijken naar een andere passende functie. Deze functie moet wel voorhanden zijn en de medewerker moet de vaardigheden hebben om deze te vervullen. Zijn hier geen mogelijkheden, dan start het tweede spoor. Dit betekent dat naar passend werk bij een andere werkgever gezocht moet worden. De inzet bij een andere werkgever kan op verschillende manieren ingevuld worden: via stage, detacheren of directe plaatsing. Een re-integratiebureau kan in dit stadium van pas komen. 

Actueel dossier
In het kader van de Wet Verbetering Poortwachter wordt verwacht dat u een actueel dossier bijhoudt. Maak daarom in principe iedere zes weken een verslag en volg de wettelijke termijnen die zijn vermeld in Wet verbetering Poortwachter. Handige hulpmiddelen hiervoor vindt u op www.poortwachtersloket.nl
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Wat je allemaal moet weten bij het verbouwen van je kantoorruimte
5 redenen waarom het aanhaken van een freelance online marketeer de juiste keuze is
reacties
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
top10
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
Nederland stijgt zeven plaatsen op Global Gender Gap Index
CXO’s in EMEA zetten fors in op cloudgebaseerde back-up
Marketing- en salesafdelingen werken langs elkaar heen
AI-ificatie en cloudautomatisering: ontwikkelingen in onvoorspelbare tijden
meer top 10