zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
checklists
 

Checklist: Wet Verbetering Poortwachter


Maak - samen met uw werknemer - werk van re-integratie

Wordt uw werknemer ziek? Dan krijgt u te maken met de Wet verbetering Poortwachter. De belangrijkste aspecten uit deze wet zijn dat u de werknemer twee jaar lang moet doorbetalen (100 procent in jaar één, 70 procent jaar twee) en dat u samen met de werknemer werk moet maken van van re-integratie.

Bedrijfsarts
In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, hoeft uw werknemer bij langdurige ziekte niet iedere zes weken naar de bedrijfsarts. Een dokter is in het re-integratieproces alleen nodig om het ziektebeeld vast te stellen. In samenspraak met de arbeidsdeskundige worden vervolgens de arbeidsmogelijkheden vastgesteld. Dan start de re-integratie. 

Eerste en tweede spoor
Het eerste wat u nu moet doen is nagaan of re-integratie binnen eigen bedrijf mogelijk is (het zogenaamde eerste spoor). Is terugkeer in eigen functie niet mogelijk, dan moet u kijken naar een andere passende functie. Deze functie moet wel voorhanden zijn en de medewerker moet de vaardigheden hebben om deze te vervullen. Zijn hier geen mogelijkheden, dan start het tweede spoor. Dit betekent dat naar passend werk bij een andere werkgever gezocht moet worden. De inzet bij een andere werkgever kan op verschillende manieren ingevuld worden: via stage, detacheren of directe plaatsing. Een re-integratiebureau kan in dit stadium van pas komen. 

Actueel dossier
In het kader van de Wet Verbetering Poortwachter wordt verwacht dat u een actueel dossier bijhoudt. Maak daarom in principe iedere zes weken een verslag en volg de wettelijke termijnen die zijn vermeld in Wet verbetering Poortwachter. Handige hulpmiddelen hiervoor vindt u op www.poortwachtersloket.nl
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
Aangeklaagd door cliënt wegens een beroepsfout: wat nu?
reacties
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
India minder aantrekkelijk door krappe arbeidsmarkt (1) 
top10
Nieuwe blik op security nodig in hybride wereld
Alle obstakels voor de digitale transformatie van tafel
Vier tips om burnouts bij werknemers te herkennen
Klaar met ransomware? Check dan deze vijf best practices
Tekort aan vaardigheden beperkt financiële instellingen om doelstellingen te behalen
Wat de coronacrisis ons leert over het managen van mental health
Waarom vlot het niet met diversiteit op de werkvloer?
Cisco publiceert eerste wereldwijde Hybrid Work Index
Bedrijven hebben behoefte aan ondersteuning bij uitvoering wet ingroeiquotum en streefcijfers
Werkenden willen zelf kunnen bepalen wel of niet naar kantoor te gaan
meer top 10