zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
checklists
 

Checklist: Sollicitatie en selectie


Hoe vindt u de beste kandidaat voor uw bedrijf?

Als u personeel zoekt, begint u met een advertentie in de krant of op een vacaturesite.  Vervolgens begint het selecteren. Hoe u die hele procedure aan kunt pakken, leest u hieronder.

Vraag in de personeelsadvertentie om een sollicitatiebrief (of mail natuurlijk) met daarin de opleiding, werkervaring en vaardigheden van de kandidaat die in uw bedrijf goed van pas komen. Geef altijd en zo snel mogelijk een reactie op iedere binnengekomen sollicitatie. Begin meteen na de sluitingsdatum met de selectie. Kijk tijdens die eerste selectieronde vooral of de kandidaat voldoet aan het functieprofiel. Stuur degenen die niet in aanmerking komen voor een gesprek een afwijzingsbrief. 

Sollicitatiegesprekken
Bereid een sollicitatiegesprek goed voor. Bepaal vooraf de onderwerpen waar u het over wilt hebben. Een goede volgorde waarbij alle belangrijke zaken aan bod komen is deze:
- een inleiding (voorstellen, doel, onderwerpen en de duur van het gesprek);
- informatie over de organisatie en de functie (historie, cultuur, taken);
- informatie over de sollicitant (verleden, reden van vertrek, motivatie, functie-eisen, persoonlijkheid);
- arbeidsvoorwaarden;
- afronding (hoe gaat het nu verder).
Na de sollicitatiegesprekken maakt u een keuze. Ofwel u kiest uw nieuwe werknemer, of u kiest een aantal kandidaten die in aanmerking komen voor de volgende ronde. Let hierbij nog op de volgende zaken:
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Wat je allemaal moet weten bij het verbouwen van je kantoorruimte
5 redenen waarom het aanhaken van een freelance online marketeer de juiste keuze is
reacties
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
Huizenkopers wijken steeds meer uit naar Overijssel, Groningen, Flevoland en Drenthe (1) 
top10
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederland stijgt zeven plaatsen op Global Gender Gap Index
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
CXO’s in EMEA zetten fors in op cloudgebaseerde back-up
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Marketing- en salesafdelingen werken langs elkaar heen
De belangrijkste trends in mobile voor de zakelijke markt
meer top 10