zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
checklists
 

Checklist: Sociale Media


Weet wat u wilt bereiken met sociale media

U bent aanwezig op het internet, en uw relaties ook. U vindt bovendien dat u eigenlijk ‘iets zou moeten’ met sociale media als LinkedIn en Twitter. En dus maakt u een profiel aan. Maar wat dan?

1. Bedenk een strategie
Sociale media zijn hot, maar aanwezig zijn is echt niet verplicht. Bedenk eerst waarom u op sociale media actief wilt zijn. Een goede reden kan zijn: uw (potentiële) klanten zijn het ook. bedenk vervolgens wat u met uw aanwezigheid wilt bereiken en stem uw bijdrage daar op af. 

2. Doe wat u leuk vindt
Bedenk met welke content u een bijdrage wilt leveren. Kies een onderwerp waar uw hart naar uitgaat en waar u goed in bent. Op die manier houdt u het des te beter en langer vol om actief te zijn. 

3. Bereid u voor
Eenmaal aanwezig op sociale media is er geen weg meer terug (ja, u kunt stoppen met posten, maar dat komt nog onprofessioneler over dan geen profiel te hebben). Begint u met een actiecampagne op sociale media, denk dan ook alvast na over hoe u daarna aanwezig wilt blijven. 

4. Laat het onderhoud over aan iemand met verstand van zaken
Heeft u personeel in dienst? Het is niet automatisch degene die over de IT gaat die ook het best uw sociale media aanwezigheid kan onderhouden. De aangewezen persoon hiervoor is iemand die privé al volop actief is op sociale netwerken en zodoende de do’s en don’ts al kent. 

5. Zoek connecties
Een zakelijk netwerk als LinkedIn is geen vriendennetwerk. Iedereen die u maar een keer de hand heeft geschud komt in aanmerking als connectie. Spoor ze op en stuur ze een uitnodiging (gaan ze er niet op in? LinkedIn is geen vriendennetwerk dus u hoeft dat niet persoonlijk op te vatten, denk maar zo: zij begrijpen het nog niet). Hoe meer connecties, hoe groter de kans dat er iemand bij zit waar u ooit echt iets aan heeft. 

6. Voeg content toe
Omdat sociale media veel volgers maar extreem weinig echte contribuanten hebben (mensen die daadwerkelijk interessante content toevoegen), bent u al snel opinieleider als u wel actief deelneemt aan discussies en blogs. Leest u een interessante update op het profiel of in de blog van een van uw connecties, reageer dan. Elk contactmoment is meegenomen. Vergeet ook niet te reageren op vragen die aan uw gesteld worden. 

7. Word lid van groepen
Meld u aan bij relevante groepen op sociale media (LinkedIn heeft tal van groepen in iedere mogelijke branche) en meng u actief in de discussies. Bent u eenmaal gewend? Begin zo nu en dan ook zelf een discussie. Heeft u een vraag of een probleem? Wie weet vindt u het antwoord online door de vraag in de groep te gooien. 

8. Ga op zoek naar klanten
Weet u met wie u graag zaken zou willen doen? Zoek het betreffende bedrijf dan op en kijk of u via via al een connectie heeft. Hier komen al die contacten die u uitgenodigd heeft dus van pas! Heeft u via via een connectie, probeer dan via via in contact te komen. 

9. Kies voor meerdere kanalen
Diverse kanalen bereiken diverse doelgroepen. Schrijf een blog, update uw LinkedIn profiel regelmatig, plaats filmpjes op YouTube en draag actief bij aan Wikipedia. Een blog maken en onderrhouden is heel eenvoudig en bovendien gratis via bijvoorbeeld Wordpress of Blogger. 

10. Stap af van het idee dat u de hele wereld moet bereiken
Niet kwantiteit maar kwaliteit telt. U hoeft helemaal niet veel bezoekers naar uw blog te trekken, als de bezoekers die u trekt maar degenen zijn waar u iets aan heeft.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10