zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
checklists
 

Checklist: SMART methode


Stel duidelijke, haalbare doelen met de SMART-methode

Doelstellingen worden vaak te vaag en vrijblijvend geformuleerd. Om dit te voorkomen kunt u de SMART-methode toepassen. SMART staat voor: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch,Tijdgebonden.

U kunt de SMART-methode bijvoorbeeld inzetten bij het voeren van functioneringsgesprekken en bij het opstellen van marketing- of projectplannen. 

Specifiek
Omschrijf helder en concreet wat uw doel is. Een heldere doelstelling geeft antwoord op de zes w-vragen: wat, wie, waar, wanneer, welke onderdelen, waarom. Hoe exacter u bent, hoe makkelijker er invulling te geven is aan de gewenste actie. 

Meetbaar
Uw doelstellingen moeten objectief en kwantitatief meetbaar zijn. Stel procedures en systemen in werking om dit te realiseren. Doe altijd een nulmeting om de beginsituatie in kaart te brengen en de vorderingen te kunnen volgen. 

Acceptabel
Zorg altijd voor draagvlak onder alle betrokkenen. Als mensen ergens niet aan mee willen werken, gebeurt er weinig tot niets. U kunt draagvlak vergroten door uw werknemers actief te betrekken bij het kiezen van de doelstelling. Ga uit van een positief resultaat, dit trekt meer medestanders dan een negatief uitgangspunt. 

Realistisch
Zorg dat het doel haalbaar is en dat de inspanningen om het te bereiken aanvaardbaar zijn. Bedenk ook of uw medewerker wel de benodigde know-how, middelen en bevoegdheden heeft om het doel te realiseren. 
Een onbereikbaar doel werkt alleen maar demotiverend, maar ook een doel dat te makkelijk te behalen is en geen enkele uitdaging biedt, is niet interessant. U kunt het best doelen stellen die net boven het niveau van de persoon liggen en waarvan de kans ze te behalen ongeveer 50/50 is. Als mensen zich actief in moeten spannen om iets te bereiken en het lukt vervolgens, levert dat een gevoel van trots en motivatie om aan iets nieuws te beginnen op. Is een doelstelling best moeilijk realiseerbaar, dan kunt u overwegen hem te verdelen in kleinere subdoelstellingen. 

Tijdgebonden
Stel een planning en duidelijke tijdlijn op. Spreek bijvoorbeeld af wanneer er weer geëvalueerd wordt en welke doelstellingen dan bereikt moeten zijn. Stel - indien mogelijk - een duidelijke begin- en einddatum vast.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Wat je allemaal moet weten bij het verbouwen van je kantoorruimte
5 redenen waarom het aanhaken van een freelance online marketeer de juiste keuze is
reacties
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
Huizenkopers wijken steeds meer uit naar Overijssel, Groningen, Flevoland en Drenthe (1) 
top10
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederland stijgt zeven plaatsen op Global Gender Gap Index
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
CXO’s in EMEA zetten fors in op cloudgebaseerde back-up
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Marketing- en salesafdelingen werken langs elkaar heen
De belangrijkste trends in mobile voor de zakelijke markt
meer top 10