zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
checklists
 

Checklist: SMART methode


Stel duidelijke, haalbare doelen met de SMART-methode

Doelstellingen worden vaak te vaag en vrijblijvend geformuleerd. Om dit te voorkomen kunt u de SMART-methode toepassen. SMART staat voor: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch,Tijdgebonden.

U kunt de SMART-methode bijvoorbeeld inzetten bij het voeren van functioneringsgesprekken en bij het opstellen van marketing- of projectplannen. 

Specifiek
Omschrijf helder en concreet wat uw doel is. Een heldere doelstelling geeft antwoord op de zes w-vragen: wat, wie, waar, wanneer, welke onderdelen, waarom. Hoe exacter u bent, hoe makkelijker er invulling te geven is aan de gewenste actie. 

Meetbaar
Uw doelstellingen moeten objectief en kwantitatief meetbaar zijn. Stel procedures en systemen in werking om dit te realiseren. Doe altijd een nulmeting om de beginsituatie in kaart te brengen en de vorderingen te kunnen volgen. 

Acceptabel
Zorg altijd voor draagvlak onder alle betrokkenen. Als mensen ergens niet aan mee willen werken, gebeurt er weinig tot niets. U kunt draagvlak vergroten door uw werknemers actief te betrekken bij het kiezen van de doelstelling. Ga uit van een positief resultaat, dit trekt meer medestanders dan een negatief uitgangspunt. 

Realistisch
Zorg dat het doel haalbaar is en dat de inspanningen om het te bereiken aanvaardbaar zijn. Bedenk ook of uw medewerker wel de benodigde know-how, middelen en bevoegdheden heeft om het doel te realiseren. 
Een onbereikbaar doel werkt alleen maar demotiverend, maar ook een doel dat te makkelijk te behalen is en geen enkele uitdaging biedt, is niet interessant. U kunt het best doelen stellen die net boven het niveau van de persoon liggen en waarvan de kans ze te behalen ongeveer 50/50 is. Als mensen zich actief in moeten spannen om iets te bereiken en het lukt vervolgens, levert dat een gevoel van trots en motivatie om aan iets nieuws te beginnen op. Is een doelstelling best moeilijk realiseerbaar, dan kunt u overwegen hem te verdelen in kleinere subdoelstellingen. 

Tijdgebonden
Stel een planning en duidelijke tijdlijn op. Spreek bijvoorbeeld af wanneer er weer geëvalueerd wordt en welke doelstellingen dan bereikt moeten zijn. Stel - indien mogelijk - een duidelijke begin- en einddatum vast.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
advertorial
De éénjarige opleiding tot Qualified Bedrijfskundige
Leer bedrijfskundige kennis integraal toe passen in complexe en continu veranderende situaties. Een unieke opleiding waar aandacht is voor kennis, vaardigheden én jouw persoonlijke ontwikkeling! Start 29 oktober, download nu de brochure!
Lees verder
Stuur je medewerkers veilig en voordelig de weg op
Belang van een goede werkgeversverklaring
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
De juiste planning voor een feilloze bedrijfsverhuizing
Waar voldoet een goede website voor jouw bedrijf aan?
reacties
Omzet van B2C e-commerce opnieuw groter aandeel van BBP (1) 
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen? (1) 
De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?  (1) 
Ultieme teambuilding: met het team op vakantie (1) 
HR-beslisser: starters met traineeship mogen meer verdienen dan starters zonder (1) 
De hoge werkdruk grootste probleem in organisaties (1) 
Luieroorlog lijkt voorbij (1) 
top10
Zeven tips voor sneller burn-out herstel (video)
Hoe weet u of iemand over de juiste mindset beschikt?
Het recept voor de ideale vacature
Duitse graadmeter: wereldwijde recessie zet door
Keuze tips voor de smartphone van de zaak
Verschil levensverwachting hoog- en laagopgeleid groeit
Digitale-competentiekloof schaadt internationale bedrijven
Bedrijven lopen talent mis door taalgebruik in vacatures
Kwart bedrijven ervaart personeelstekort
Klant niet op één bij CFO
meer top 10