zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
checklists
 

Checklist: Persbericht


Met inachtneming van deze regels wordt uw persbericht zeker gelezen

U heeft een nieuwtje en de hele wereld moet het weten. Dus verstuurt u een persbericht, per e-mail. Waarom wordt het dan niet geplaatst? Misschien heeft u onderstaande regels niet in acht genomen.


1. Een persbericht is geen reclame
Is uw bericht een verkapte advertentie? Het valt te proberen maar het moet wel heel erg komkommertijd zijn, willen redacties dit overnemen. Reken dus maar op een doorverwijzing naar de commerciële afdeling. Verplaats u in de ontvanger: wat is relevant voor diens medium, spreekt het de doelgroep aan en wat is de nieuwswaarde van uw bericht? 

2. Zorg voor een goede opbouw
Maak altijd duidelijk dat het om een persbericht gaat. Zet dit boven uw bericht, maar vermeld niet alleen het woord ‘persbericht’ in uw kop of onderwerpregel. Bedenk een korte, krachtige, pakkende titel. In de eerste alinea vat u het bericht kort samen zodat de ontvanger in een oogopslag ziet waar het over gaat en of het de moeite waard is om verder te lezen/uw bericht te gebruiken. In de rest van het bericht gaat u dieper in op de informatie, geeft u achtergronden. Hoe verder het persbericht vordert, hoe ‘onbelangrijker’ de informatie. Op deze manier kan de ontvanger makkelijk de laatste alinea(s) schrappen mocht daar geen plaats meer voor zijn, en weet u zeker dat de belangrijkste informatie wel vermeld wordt. 

3. Houd het kort
Maak de inleiding niet langer dan zo’n 50 woorden en het hele bericht niet langer dan een A4. Voorkom dubbele informatie. Mocht de journalist aanvullende informatie wensen, dan neemt hij wel contact op. Is het bericht gebaseerd op een uitgebreid onderzoek, dan kunt u die gegevens meesturen als bijlage. 

4. Verstuur het bericht als platte tekst
De gemiddelde journalist ontvangt soms wel honderd berichten per dag. Maak het daarom zo makkelijk mogelijk om het bericht te lezen. Verstuur het dus als platte tekst in de e-mail zelf en niet als bijgevoegd word – of nog erger, pdf – document. Helemaal als u in uw onderwerpregel alleen het woord ‘persbericht’ of ‘nieuwsbericht’ heeft gebruikt, stijgt de kans aanzienlijk dat uw bericht direct in de prullenbak verdwijnt. In de bijlage kunt u wel zaken meesturen als onderzoeksrapporten en foto’s. 

5. Let op uw taalgebruik
Lees het persbericht nog een keer goed door voor u het verstuurt. Laat het bij voorkeur nog even lezen door iemand anders – die ziet vaak foutjes die u zelf over het hoofd ziet. Hoe beter het bericht geschreven is, hoe groter de kans dat het gebruikt wordt. Journalisten zijn gek op kant en klaar te gebruiken informatie en u verzekert zich zich ervan dat de informatie zo geplaatst wordt zoals u die bedoeld hebt. Nogmaals: een journalist ontvangt tientallen berichten per dag en tijd is geld. Als uw bericht geheel herschreven moet worden voor het enigszins leesbaar is, dalen uw kansen op plaatsing aanzienlijk. Schrijf actief, in de tegenwoordige tijd en verbeter type-, spel- en grammaticafouten. Quotes kunnen uw verhaal verlevendigen en een persoonlijk tintje geven. 

6. Spreek de ontvanger persoonlijk aan
Probeer te achterhalen bij wie uw persbericht terecht komt en spreek die persoon vervolgens persoonlijk aan in uw e-mail. Persoonlijke berichten worden minder snel genegeerd! Kunt u de naam van de (hoofd)redacteur niet achterhalen, en is het aantal ontvangers beperkt, dan is het een optie uw bericht  naar elk medium apart te sturen. Als de ontvangerregel slechts één adres bevat in plaats van ‘undisclosed recipients’ komt dat al veel persoonlijker over. Vermijd overigens te allen tijde dat ALLE ontvangers zichtbaar zijn! Verstuurt u uw bericht aan heel veel media, gebruik dan de BCC knop. 

7. Vergeet uw contactgegevens niet
Sluit uw bericht af met een ‘noot voor de redactie’. Hierin vermeldt u uw contactgegevens (naam, e-mailadres, telefoonnummer, website) zodat de ontvanger desgewenst meer informatie op kan vragen. Vermeld voor de zekerheid duidelijk dat deze informatie niet bestemd voor plaatsing is.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
5 redenen waarom het aanhaken van een freelance online marketeer de juiste keuze is
Wat je allemaal moet weten bij het verbouwen van je kantoorruimte
reacties
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
top10
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
Nederland stijgt zeven plaatsen op Global Gender Gap Index
CXO’s in EMEA zetten fors in op cloudgebaseerde back-up
Marketing- en salesafdelingen werken langs elkaar heen
De belangrijkste trends in mobile voor de zakelijke markt
meer top 10