zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
checklists
 

Checklist: Maatschappelijke Onderneming


De minister van Justitie heeft plannen om een nieuwe rechtsvorm te introduceren voor organisaties die een maatschappelijk belang nastreven: de zogenaamde 'maatschappelijke onderneming'. Deze rechtsvorm kan bijvoorbeeld gebruikt worden door woningcorporaties, zorginstellingen en scholen.

Het wetsvoorstel hieromtrent is in juli 2009 naar de Tweede Kamer gestuurd.

Waarom?

Veel verenigingen en stichtingen hebben zich in de loop der jaren ontwikkeld van kleinschalige instellingen tot grote, professioneel geleide organisaties. De financiële belangen en de eisen die de maatschappij aan de dienstverlening stelt zijn daarmee toegenomen. In de maatschappelijke onderneming zijn zowel het interne toezicht als het overleg met en de verantwoording aan belanghebbenden geregeld. In de vorm van een maatschappelijke onderneming krijgen deze instellingen een nieuwe besluitvormingsstructuur voor belangrijke ondernemingsbeslissingen. 

Toezicht

Naast het bestuur heeft een maatschappelijke onderneming een raad van toezicht en een vertegenwoordiging van belanghebbenden. Deze laatste kan bijvoorbeeld uit huurders, cliënten en vertegenwoordigers van het bedrijfsleven bestaan. De maatschappelijke onderneming wordt vertegenwoordigd door het bestuur . De raad van toezicht controleert, benoemt en adviseert het bestuur en moet belangrijke bestuursbesluiten goedkeuren.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
Beter omgaan met tijdsdruk door goed timemanagement
Hoe verbeter je de uitstraling van de website van je bedrijf?
reacties
Top Companies waar u kunt bouwen aan uw carričre zijn bekend (1) 
Versoepeling maatregelen vertaalt zich in snelle groei van gewerkte uren bij niet-kantoorbanen  (2) 
Vermogensbeheerders moeten zich richten op klantbehoefte en risicomanagement (1) 
Kosten vermogensbeheer moeilijk te achterhalen (1) 
Finance-afdeling belangrijker geworden door coronacrisis (1) 
Bedrijven zijn niet goed uitgerust om de klantervaring te verbeteren (1) 
Het nieuwe vergaderen  (1) 
top10
Hybride werken: Secure Access Service Edge (SASE)-oplossingen zijn de toekomst
Doorstromer bereid te wachten met aankoop volgende woning door oververhitte huizenmarkt
Digitaal bedrijfsleven uit zorgen over Nederlandse inbreng op de Digital Markets Act
Hoe boost je de vitaliteit en verbondenheid van je team(s)?
Nederlandse organisaties nemen afscheid van ‘vaste’ pc’s
Steeds meer bedrijven bieden ‘burnout-break’ – wacht Nederland nieuwe golf burnouts?
Een motorhome kopen? Neem de afslag naar een nieuw avontuur!
Respons direct mail met 69 procent toegenomen
Het ideale hybride kantoor? Cybersecure!
Welke lessen leren we van corona?
meer top 10