zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
checklists
 

Checklist: Factuur


Zorg dat uw factuur alles bevat wat die moet bevatten

Alle facturen (rekeningen, nota’s, declaraties, kwitanties, bonnen) die u verstuurt moeten aan een aantal wettelijke eisen voldoen. Dat wist u natuurlijk. Maar welke dat precies zijn, leest u in deze checklist.

Onderdelen van de factuur
Uw facturen moeten de volgende elementen bevatten:
- uw naam en adres;
- uw btw-nummer;
- uw inschrijvingsnummer bij de Kamer van Koophandel;
- een opeenvolgend nummer (hoe u de nummering voert is aan u, zolang die logisch is en facturen gemakkelijk teruggevonden kunnen worden);
- naam en adres van degene aan wie de levering wordt verricht of de dienst wordt verleend;
- in geval van een heffingsverlegging of bij intracommunautaire leveringen met toepassing van het 0% tarief het btw-identificatienummer van de afnemer (in deze gevallen en in geval van een vrijstelling en toepassing van de margeregeling vermeldt u tevens waarom u die regeling toepast);
- de datum van uitreiking van de factuur;
- de datum van levering of van dienstverrichting of -voltooiing of de datum (voorzover vastgesteld kan worden) van vooruitbetaling indien deze verschilt met de uitreikingsdatum van de factuur;
- een duidelijke omschrijving van de geleverde goederen of de verleende dienst (u kunt hiervoor eventueel ook verwijzen naar een schriftelijk contract);
- de hoeveelheid (of omvang) en aard van de geleverde goederen of de verleende dienst (u kunt hiervoor eventueel ook verwijzen naar een schriftelijk contract);
- de vergoeding met betrekking tot elk tarief of elke vrijstelling, de eenheidsprijs, de eventuele vooruitbetalingen en andere kortingen die nog niet in de eenheidsprijs zijn begrepen;
- het btw-bedrag uitgedrukt in euro's;
- in het zeldzame geval dat de belasting wordt voldaan door een fiscaal vertegenwoordiger: diens naam, adres en btw-identificatienummer;
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
Aangeklaagd door cliënt wegens een beroepsfout: wat nu?
reacties
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
India minder aantrekkelijk door krappe arbeidsmarkt (1) 
top10
Nieuwe blik op security nodig in hybride wereld
Alle obstakels voor de digitale transformatie van tafel
Vier tips om burnouts bij werknemers te herkennen
Klaar met ransomware? Check dan deze vijf best practices
Tekort aan vaardigheden beperkt financiële instellingen om doelstellingen te behalen
Wat de coronacrisis ons leert over het managen van mental health
Waarom vlot het niet met diversiteit op de werkvloer?
Cisco publiceert eerste wereldwijde Hybrid Work Index
Bedrijven hebben behoefte aan ondersteuning bij uitvoering wet ingroeiquotum en streefcijfers
Werkenden willen zelf kunnen bepalen wel of niet naar kantoor te gaan
meer top 10