zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
checklists
 

Checklist: Effectief tijdbeheer


Verspil geen kostbare tijd aan zinloze zaken

Druk-druk-druk is al een tijd geen statussymbool meer. Vandaag de dag is het vooral een signaal dat u uw zaakjes niet op orde heeft. Loopt u steeds achter de feiten aan, dan heeft u een probleem. Kostbare uren die u verspilt aan onbenulligheden, kunt u met slim tijdbeheer omzetten in klinkende munt.

1. Plan en stel prioriteiten
Planning begint met het stellen van prioriteiten. Overzie uw werkzaamheden en stel vast wat belangrijk is. Belangrijke zaken die ook nog eens dringend zijn, pakt u het eerst op. Daarna volgen de belangrijke, minder dringende zaken en pas daarna zet u zich aan het routinewerk. Terugkerende werkzaamheden die niet belangrijk zijn, laat u liggen tot u écht niets anders om handen heeft. Komt zo'n moment nooit voor? Dan veegt u die zaken na verloop van tijd gewoon van uw bureau. Als het dringend noch belangrijk is, zal niemand er om malen. Vindt u het moeilijk om prioriteiten te stellen? Stelt u zich dan eens voor dat de helft van uw medewerkers zich op dezelfde dag ziekmeldt. Wat moet persé door gaan en wat kan even blijven liggen?
Bedwing de neiging om lastige klussen uit te stellen. Uitstel van vervelende activiteiten is verleidelijk maar het brengt u onherroepelijk in problemen. Begin liever aan die lastige klus voordat hij ook nog dringend wordt. Hak 'm desnoods in stukken en verdeel 'm over een paar werkdagen maar laat het niet aankomen op de laatste dag. Als u op deze manier te werk gaat, bespaart u zichzelf een hoop onnodige stress.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
Tips om je workforce te managen
reacties
Bijna de helft van de Nederlanders zet vakantiegeld op spaarrekening (2) 
Hoe zorg je ervoor dat werknemers cybersecurity serieus nemen? (1) 
Een beter salaris trekt Nederlander over de streep om een carrièreswitch naar de zorg te maken (1) 
Nederland is koploper flexibel werken (1) 
Zes competenties bij veerkracht (1) 
Stijgende energieprijzen en inflatie leiden tot ernstige problemen met onbetaalde energiefacturen (1) 
Bestaan er geen talent-gerichte leiders en organisaties meer? (6) 
top10
Nederlander werkt liever thuis vanwege hoge benzinekosten
Organisaties houden geen rekening met feedback werknemers bij aanpassen reis- en onkostenbeleid
Succesvol thuiswerken met geautomatiseerd uitgavenbeheer
Technische branche: doelstellingen Klimaatakkoord onhaalbaar door personeelstekort
Een wasje draaien in de baas zijn tijd: broodnodig of overbodige luxe?
Bestuurders hebben bandenspanning niet op orde
Twaalf uitdagingen voor het hybride werken
Managers kunnen eenvoudig het zakelijke netwerk uitbreiden
Fiets naar je Werk-dag: auto populairder dan fiets voor woon-werkverkeer
Invloed van blockchain en robotisering neemt volgens finance professionals af
meer top 10