zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
checklists
 

Checklist: Effectief tijdbeheer


Verspil geen kostbare tijd aan zinloze zaken

Druk-druk-druk is al een tijd geen statussymbool meer. Vandaag de dag is het vooral een signaal dat u uw zaakjes niet op orde heeft. Loopt u steeds achter de feiten aan, dan heeft u een probleem. Kostbare uren die u verspilt aan onbenulligheden, kunt u met slim tijdbeheer omzetten in klinkende munt.

1. Plan en stel prioriteiten
Planning begint met het stellen van prioriteiten. Overzie uw werkzaamheden en stel vast wat belangrijk is. Belangrijke zaken die ook nog eens dringend zijn, pakt u het eerst op. Daarna volgen de belangrijke, minder dringende zaken en pas daarna zet u zich aan het routinewerk. Terugkerende werkzaamheden die niet belangrijk zijn, laat u liggen tot u écht niets anders om handen heeft. Komt zo'n moment nooit voor? Dan veegt u die zaken na verloop van tijd gewoon van uw bureau. Als het dringend noch belangrijk is, zal niemand er om malen. Vindt u het moeilijk om prioriteiten te stellen? Stelt u zich dan eens voor dat de helft van uw medewerkers zich op dezelfde dag ziekmeldt. Wat moet persé door gaan en wat kan even blijven liggen?
Bedwing de neiging om lastige klussen uit te stellen. Uitstel van vervelende activiteiten is verleidelijk maar het brengt u onherroepelijk in problemen. Begin liever aan die lastige klus voordat hij ook nog dringend wordt. Hak 'm desnoods in stukken en verdeel 'm over een paar werkdagen maar laat het niet aankomen op de laatste dag. Als u op deze manier te werk gaat, bespaart u zichzelf een hoop onnodige stress.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
reacties
Waarom vinden medewerkers mij kort door de bocht? (1) 
Zoveel verdient Ferrari op elke verkochte auto (1) 
40 procent werknemers ervaart grote afstand tot baas (1) 
Hoe je je kunt vertillen aan je coachende rol (1) 
Werkgevers worstelen met gespannen arbeidsmarkt (1) 
Solliciteren? Vertel uw persoonlijke verhaal (1) 
Haastige spoed is ook in de verkoop zelden goed (4) 
top10
Leidinggevenden hebben geen idee wat personeel bezighoudt
Werkgeluk nog steeds bepaald door dezelfde factoren als 50 jaar geleden
50 procent loopt risico baan te verliezen door intelligente technologie
Hoogopgeleide medewerkers willen blijven leren
Vijf stappen om relevant te blijven in het digitale tijdperk
Ontwikkeling medewerkers topprioriteit bij Nederlandse bedrijven
Scrum Masters gezocht: aantal vacatures groeit 65 procent
'Kleine' overtreding, torenhoge autoverzekeringspremie
WiFi op vakantieparken steeds vaker voorzien van snelheidslimiet
Kwart werkgevers houdt geen rekening met werknemers tijdens hittegolf
meer top 10