zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
checklists
 

Checklist: Bedrijfshulpverlening


Er moet altijd een BHV'er op de werkvloer aanwezig zijn

Elke werkgever is verplicht bedrijfshulpverlening te hebben. In kleine bedrijven kan een werkgever zelf de bedrijfshulpverlener zijn. Bedrijfshulpverlening is het door het bedrijf zelf georganiseerde verlenen van hulp door werknemers bij gevaarlijke situaties.

Wat moet u doen als u bedrijfshulpverlener bent?
Als u bedrijfhulpverlener bent, moet u in een gevaarlijke situaties letsel en schade bij collega’s en gasten zoveel mogelijk voorkomen en beperken. 

Taken bedrijfshulpverlening

De taken van een bedrijfshulpverlener zijn:
1. het verlenen van eerste hulp bij ongevallen en het beperken van de gevolgen van ongevallen;
2. het beperken en bestrijden van brand;
3. in noodsituaties werknemers en andere personen in het gebouw alarmeren en evacueren.
Als de bedrijfshulpverlener de brand of het ongeval niet (meer) aan kan, moet er hulp van buiten worden ingeroepen.
Hoeveel bedrijfshulpverleners moeten er in een bedrijf aanwezig zijn?
Het aantal bedrijfshulpverleners dat verplicht is hangt af van de grootte van het bedrijf en de risico’s bij de werkzaamheden. Er moet te allen tijde een hulpverlener op de zaak zijn. 

Wat moet ik regelen voor de bedrijfshulpverlener?

U moet uw bedrijfshulpverlener scholing aanbieden zodat hij of zij eerste hulp kan verlenen, brand kan bestrijden en collega’s en gasten kan evacueren. De bedrijfshulpverlener moet regelmatig worden bijgeschoold om te zorgen dat de kennis en vaardigheden op peil blijven. Ook moeten er oefeningen worden georganiseerd en moet u zorgen dat er voldoende materiaal beschikbaar is.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
Aangeklaagd door cliënt wegens een beroepsfout: wat nu?
reacties
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
India minder aantrekkelijk door krappe arbeidsmarkt (1) 
top10
Nieuwe blik op security nodig in hybride wereld
Alle obstakels voor de digitale transformatie van tafel
Vier tips om burnouts bij werknemers te herkennen
Klaar met ransomware? Check dan deze vijf best practices
Tekort aan vaardigheden beperkt financiële instellingen om doelstellingen te behalen
Wat de coronacrisis ons leert over het managen van mental health
Waarom vlot het niet met diversiteit op de werkvloer?
Cisco publiceert eerste wereldwijde Hybrid Work Index
Bedrijven hebben behoefte aan ondersteuning bij uitvoering wet ingroeiquotum en streefcijfers
Werkenden willen zelf kunnen bepalen wel of niet naar kantoor te gaan
meer top 10