zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
checklists
 

Checklist: Administratie


Uw facturen, inkooprekeningen en bankafschriften zijn logische onderdelen van uw bedrijfsadministratie. Maar er is meer. In feite moet uw administratie alle gegevens van uw onderneming, inclusief tussentijdse berekeningen, financiële aantekeningen, contracten, agenda’s en correspondentie bevatten. Hoe u dat doet (in ordners of digitaal) mag u zelf bepalen, maar houd wel rekening met onderstaande punten!

Bonnen en facturen
Bewaar uw bonnen op volgorde van uitgave en schrijf erop of ernaast waar de uitgave voor bestemd was. Vermeld ook wanneer en hoe (contant of per bank) de rekening betaald is. Voor de door u uitgereikte facturen geldt hetzelfde: vermeld daarop altijd wanneer u het geld ontvangen hebt.
Kleine ondernemingen kunnen de facturen het best achter de bankafschriften bewaren; dat vergemakkelijkt de boekhoudkundige verwerking. Grotere ondernemingen kunnen hun facturen het best op alfabet per debiteur en per crediteur opbergen. (Kleine) starters maken het best een ordner debiteuren en een ordner crediteuren aan. U stopt alle facturen die u verstuurt op alfabet in de map debiteuren en als ze betaald zijn, stopt u ze achter het bankafschrift (in een aparte ordner). Hetzelfde geldt voor uw crediteuren. Zo heeft u altijd een actueel overzicht van uw openstaande rekeningen, ook als u uw administratie niet ieder week/maand/kwartaal verwerkt. Grotere ondernemingen bergen hun debiteuren en crediteuren bij voorkeur op alfabet op en vermelden op de factuur wanneer en hoe betaald is.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
Welke rechten heb je bij een arbeidsconflict?
reacties
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (3) 
Timemanagement is eigenlijk grote onzin! (1) 
Citrix onderzoek toont verdeeldheid over werken op kantoor (1) 
Nederlanders willen vooral buiten kantoor kunnen werken (3) 
Drie eenvoudige tips tegen SIM-swapping (1) 
Nederlander bang voor misleidende online reviews (3) 
Werknemer wil fiets in arbeidsvoorwaardenpakket (1) 
top10
Werknemers gestrest, maar welzijnsprogramma’s blijven onderbelicht
Ruim helft Gen Z ervaring met uitbuiting of mishandeling op werk
Video-Leren: het hoe en waarom
Hoe reis je zakelijk zorgeloos en met plezier door Nederland?
Databeheer kritieke uitdaging voor succesvolle inzet AI
Kwart werkend Nederland vindt werkgevers verantwoordelijk voor vitaliteit medewerkers
Pakt de werknemer meer macht in 2023 ?
Nederlander met minimumloon gaat er maandelijks netto 216 euro op vooruit
Dealmakers in Europa optimistisch ondanks moeilijke marktomstandigheden
Week van het Werkgeluk in een extreem krappe arbeidsmarkt
meer top 10