zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
checklists
 

Checklist: Administratie


Uw facturen, inkooprekeningen en bankafschriften zijn logische onderdelen van uw bedrijfsadministratie. Maar er is meer. In feite moet uw administratie alle gegevens van uw onderneming, inclusief tussentijdse berekeningen, financiële aantekeningen, contracten, agenda’s en correspondentie bevatten. Hoe u dat doet (in ordners of digitaal) mag u zelf bepalen, maar houd wel rekening met onderstaande punten!

Bonnen en facturen
Bewaar uw bonnen op volgorde van uitgave en schrijf erop of ernaast waar de uitgave voor bestemd was. Vermeld ook wanneer en hoe (contant of per bank) de rekening betaald is. Voor de door u uitgereikte facturen geldt hetzelfde: vermeld daarop altijd wanneer u het geld ontvangen hebt.
Kleine ondernemingen kunnen de facturen het best achter de bankafschriften bewaren; dat vergemakkelijkt de boekhoudkundige verwerking. Grotere ondernemingen kunnen hun facturen het best op alfabet per debiteur en per crediteur opbergen. (Kleine) starters maken het best een ordner debiteuren en een ordner crediteuren aan. U stopt alle facturen die u verstuurt op alfabet in de map debiteuren en als ze betaald zijn, stopt u ze achter het bankafschrift (in een aparte ordner). Hetzelfde geldt voor uw crediteuren. Zo heeft u altijd een actueel overzicht van uw openstaande rekeningen, ook als u uw administratie niet ieder week/maand/kwartaal verwerkt. Grotere ondernemingen bergen hun debiteuren en crediteuren bij voorkeur op alfabet op en vermelden op de factuur wanneer en hoe betaald is.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
Ligo komt met ‘paraplu oplossing’ voor online juridische dienstverlening.
Duurzaamheid in 2019: start small, but start!
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Werknemer heeft geen idee van bedrijfsdoelstellingen (1) 
Wat is de beste manier om nieuwe klanten te werven? (2) 
Welke tech-trends staan ons in 2019 te wachten? (1) 
Smartphonegebruik achter het stuur: 94 procent vindt het onverantwoord (2) 
Diversiteit slecht verankerd in Nederlandse werkcultuur (1) 
Oude koeien uit de sloot halen is grootste ergernis bij vergaderen (1) 
Expats kiezen voor Amstelveen  (2) 
top10
'Huizenprijzen stijgen tot 2021 door, aantal woningverkopen blijft dalen'
Werknemer heeft geen idee van bedrijfsdoelstellingen
Zo zorgt u voor bevlogen medewerkers
Vakantiegangers mijden toeristische bestemmingen het liefst, maar gaan toch
Klimaatakkoord bedreigt bedrijven in energiesector
Nederlanders trappen gaspedaal te diep in
Januari minst romantische maand: meer scheidingen dan huwelijken
Wie is het talent dat zich inzet om van data iets moois te maken?
Controleren loonstrook blijkt ingewikkeld
Bezettingsgraad en verhuurtermijn huurauto’s groeit
meer top 10