zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
checklists
 

Checklist: Administratie


Uw facturen, inkooprekeningen en bankafschriften zijn logische onderdelen van uw bedrijfsadministratie. Maar er is meer. In feite moet uw administratie alle gegevens van uw onderneming, inclusief tussentijdse berekeningen, financiële aantekeningen, contracten, agenda’s en correspondentie bevatten. Hoe u dat doet (in ordners of digitaal) mag u zelf bepalen, maar houd wel rekening met onderstaande punten!

Bonnen en facturen
Bewaar uw bonnen op volgorde van uitgave en schrijf erop of ernaast waar de uitgave voor bestemd was. Vermeld ook wanneer en hoe (contant of per bank) de rekening betaald is. Voor de door u uitgereikte facturen geldt hetzelfde: vermeld daarop altijd wanneer u het geld ontvangen hebt.
Kleine ondernemingen kunnen de facturen het best achter de bankafschriften bewaren; dat vergemakkelijkt de boekhoudkundige verwerking. Grotere ondernemingen kunnen hun facturen het best op alfabet per debiteur en per crediteur opbergen. (Kleine) starters maken het best een ordner debiteuren en een ordner crediteuren aan. U stopt alle facturen die u verstuurt op alfabet in de map debiteuren en als ze betaald zijn, stopt u ze achter het bankafschrift (in een aparte ordner). Hetzelfde geldt voor uw crediteuren. Zo heeft u altijd een actueel overzicht van uw openstaande rekeningen, ook als u uw administratie niet ieder week/maand/kwartaal verwerkt. Grotere ondernemingen bergen hun debiteuren en crediteuren bij voorkeur op alfabet op en vermelden op de factuur wanneer en hoe betaald is.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
reacties
Waarom vinden medewerkers mij kort door de bocht? (1) 
Zoveel verdient Ferrari op elke verkochte auto (1) 
40 procent werknemers ervaart grote afstand tot baas (1) 
Hoe je je kunt vertillen aan je coachende rol (1) 
Werkgevers worstelen met gespannen arbeidsmarkt (1) 
Solliciteren? Vertel uw persoonlijke verhaal (1) 
Haastige spoed is ook in de verkoop zelden goed (4) 
top10
Leidinggevenden hebben geen idee wat personeel bezighoudt
Werkgeluk nog steeds bepaald door dezelfde factoren als 50 jaar geleden
50 procent loopt risico baan te verliezen door intelligente technologie
Hoogopgeleide medewerkers willen blijven leren
Ontwikkeling medewerkers topprioriteit bij Nederlandse bedrijven
Vijf stappen om relevant te blijven in het digitale tijdperk
Meer werkenden, behalve onder jongeren
Klantervaringen steeds belangrijker voor succesvolle supply chain-strategie
'Kleine' overtreding, torenhoge autoverzekeringspremie
WiFi op vakantieparken steeds vaker voorzien van snelheidslimiet
meer top 10