zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
checklists
 

Checklist: Administratie


Uw facturen, inkooprekeningen en bankafschriften zijn logische onderdelen van uw bedrijfsadministratie. Maar er is meer. In feite moet uw administratie alle gegevens van uw onderneming, inclusief tussentijdse berekeningen, financiële aantekeningen, contracten, agenda’s en correspondentie bevatten. Hoe u dat doet (in ordners of digitaal) mag u zelf bepalen, maar houd wel rekening met onderstaande punten!

Bonnen en facturen
Bewaar uw bonnen op volgorde van uitgave en schrijf erop of ernaast waar de uitgave voor bestemd was. Vermeld ook wanneer en hoe (contant of per bank) de rekening betaald is. Voor de door u uitgereikte facturen geldt hetzelfde: vermeld daarop altijd wanneer u het geld ontvangen hebt.
Kleine ondernemingen kunnen de facturen het best achter de bankafschriften bewaren; dat vergemakkelijkt de boekhoudkundige verwerking. Grotere ondernemingen kunnen hun facturen het best op alfabet per debiteur en per crediteur opbergen. (Kleine) starters maken het best een ordner debiteuren en een ordner crediteuren aan. U stopt alle facturen die u verstuurt op alfabet in de map debiteuren en als ze betaald zijn, stopt u ze achter het bankafschrift (in een aparte ordner). Hetzelfde geldt voor uw crediteuren. Zo heeft u altijd een actueel overzicht van uw openstaande rekeningen, ook als u uw administratie niet ieder week/maand/kwartaal verwerkt. Grotere ondernemingen bergen hun debiteuren en crediteuren bij voorkeur op alfabet op en vermelden op de factuur wanneer en hoe betaald is.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Wat je allemaal moet weten bij het verbouwen van je kantoorruimte
5 redenen waarom het aanhaken van een freelance online marketeer de juiste keuze is
reacties
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
top10
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
Nederland stijgt zeven plaatsen op Global Gender Gap Index
CXO’s in EMEA zetten fors in op cloudgebaseerde back-up
Marketing- en salesafdelingen werken langs elkaar heen
AI-ificatie en cloudautomatisering: ontwikkelingen in onvoorspelbare tijden
meer top 10