zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

De vijf grootste fouten in tevredenheidsonderzoeken

Door: John Vrakking
 
Zo nu en dan komen ze voorbij: de al dan niet digitale vragenlijsten van bedrijven die jou als klant beschouwen. En misschien houd je ze zelf ook wel: klanttevredenheidsonderzoeken. Het lijkt zo simpel, dat je het zelf kunt. Maar veel meer dan een berg werk bij de opsteller en ergernis bij de invuller levert het dan meestal niet op. Vijf oorzaken (en hun oplossing) die de meeste onderzoeken volkomen waardeloos maken.

Verplicht nummer
Er kunnen verschillende redenen zijn om je klanten door een vragenlijst te halen. Eén van de slechtste is omdat je denkt dat het moet. Houders van een ISO 9001 certificaat krijgen wel voorschreven dat zij moeten monitoren ‘in hoeverre de organisatie heeft voldaan aan de eisen van de klant’. Maar dat is een slechte reden om er zoveel tijd aan te besteden. De enige twee redenen om er onderzoek naar te doen, is omdat je zou willen sturen op je klantentrouw en je eigen klantgerichtheid.
En doe je zo’n onderzoek, vermijd dan de platgetreden paden en de valkuilen die je onderzoek nutteloos maken.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Tweedeling dreigt in top interim-markt  (1) 
Veertien procent meest bezochte .nl-websites nog geen veilige verbinding (2) 
Leaserijder heeft minder te kiezen vanwege WLTP (1) 
Liever leuk werk dan hoger salaris (2) 
Oudere werknemer afgeschrikt door vacaturetekst (1) 
Vrouw bepaalt wintersportbestemming (1) 
Werknemers denken meer carrièrekansen te hebben dan ooit (1) 
top10
Liever leuk werk dan hoger salaris
Oudere werknemer afgeschrikt door vacaturetekst
Ziekteverzuim kan flink omlaag door vitaliteit medewerkers te stimuleren
Leaserijder heeft minder te kiezen vanwege WLTP
'We hebben het weer naar ons zin op het werk'
Tweedeling dreigt in top interim-markt
Op autovakantie: Nederlander onwetend over gebruik groene kaart
Veertien procent meest bezochte .nl-websites nog geen veilige verbinding
Intelligent automation kan omzet van financiële dienstverleners verhogen
Vooral werknemers in contactberoepen ervaren grensoverschrijdend gedrag
meer top 10