zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Drie tips tegen verandermoeheid

Door: Johanna Kroon
 
Vraag aan leidinggevenden waar medewerkers de grootste hekel aan hebben en je krijgt bijna altijd hetzelfde antwoord: aan veranderingen. En als je vraagt waarom dat dan zo is, dan klinkt het antwoord meestal zo: 'mensen hebben slechte ervaringen met eerdere verandertrajecten. Er werd van alles overhoop gehaald, maar de beloofde voordelen zijn niet waargemaakt, of het leven werd er alleen maar slechter op.' Gevolg: medewerkers geloven niet meer dat veranderen überhaupt mogelijk is. Daardoor staat de veranderaar bij voorbaat al op achterstand.

Wat iedere veranderaar daarom nodig heeft is een veranderhaal dat tegemoet komt aan de scepsis van medewerkers. Of dat veranderverhaal nu wordt verteld, verfilmd of opgeschreven is van later zorg, maar het moet er in ieder geval zijn. Het veranderverhaal gaat uitgebreid in op het waarom, het hoe, het wat, het wie en het wanneer van de verandering en vormt de basis voor alle communicatie over het verandertraject. En het veranderverhaal omzeilt niet de scepsis van de medewerkers, nee, het doet er juist iets mee.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10