zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

De strategie van uw organisatie in vijf stappen

Door: Jeroen van der Vlugt
 
Er zijn veel misverstanden over strategievorming. Veel mensen denken bijvoorbeeld aan grote en meeslepende trajecten. Soms met ondersteuning van externe adviesbureaus en in andere situaties weer met betrokkenheid van grote groepen medewerkers. Het is van belang om te beseffen dat een strategie een middel is om een doel te bereiken. Daarom is het belangrijkste advies: hou strategievorming simpel. Een simpel strategievormingsproces bestaat uit een aantal stappen, die logisch met elkaar samenhangen.

Stap 1: Bepaal waarvoor uw bedrijf staat: de missie
De belangrijkste vraag die u als eerste moet beantwoorden is de reden waarom uw bedrijf bestaat en in welke markt(en) uw bedrijf opereert. Een duidelijk en helder inzicht hierin is van groot belang om vast te stellen wat uw startpunt is. U kunt hiervoor naar de historie van uw bedrijf kijken. Maar nog beter is om deze vraag door uw klanten of medewerkers te laten beantwoorden. Als er geen duidelijk antwoord komt vanuit uw omgeving, is dit een belangrijk signaal om de missie van uw bedrijf nader onder de loep te nemen.

Voorbeeld
Een bedrijf heeft problemen om haar omzet op peil te houden in een concurrerende markt. Concurrenten blijken sneller te kunnen inspelen op de wensen van de klanten en daarnaast hebben klanten ook een slecht beeld van wat het bedrijf nu precies levert. Het probleem bij dit bedrijf bleek te zitten in het feit dat het bedrijf, door overigens positieve initiatieven, ver verwijderd was geraakt van haar kernactiviteiten. Hierdoor was zij voeling met haar markt verloren en had de markt hierdoor ook geen eenduidig beeld van het bedrijf.

Wat uit bovenstaand voorbeeld blijkt is dat naast een helder beeld ook een duidelijke positionering en profilering van groot belang zijn.

Stap 2: Bepaal waar u goed in bent (en vooral: waarin niet)
Daarnaast is het belangrijk om te weten waar uw bedrijf goed en vooral niet goed in is! Het komt helaas vaak voor dat bij bedrijven de capaciteiten overschat worden. Met name in de dienstverlening is dit vaak het geval. Contracten met klanten worden afgesloten zonder dat voldoende goed wordt gekeken naar de leveringscapaciteiten. Hierdoor raakt de reputatie van uw bedrijf in de markt beschadigd waardoor ook de zaken waar u wel goed in bent, worden overgeschaduwd. Het is beter om realistisch te zijn over capaciteiten en op basis daarvan keuzes te maken. Om dit te voorkomen kan bijvoorbeeld de leverings- of productieafdeling intensief worden betrokken bij het verkoopproces. 

Voorbeeld

Een IT-bedrijf had dringend behoefte aan het vergroten van haar marktaandeel. In de markt speelden enkele grote mogelijkheden waarop het bedrijf nogal opportunistisch inspeelde. Er werden (grote) contracten afgesloten door de verkoopafdelingen van dit IT-bedrijf zonder dat men zichzelf de vraag had gesteld of deze contracten wel konden worden geleverd. Zowel in kwaliteit als in kwantiteit. Het gevolg was dat na het binnenhalen van deze contracten het bedrijf in grote leveringsproblemen kwam, met als gevolg financiële claims van de klant. In plaats van de problemen op te lossen ontstonden er zo nog meer problemen en raakte de reputatie van dit bedrijf beschadigd.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10