zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

E-learning – Een zaak van iedereen

Door: Gerrit Visser en Jon Jenkins
 
E-learning mag wel een buzz-woord zijn, erg succesvol is het lang niet altijd. Ervaringen leren dat 50 tot 80% van deelnemers aan e-learning de cursus niet afmaakt. Jon Jenkins en Gerrit Visser betogen dat e-learning wèl degelijk kan slagen, als je het maar goed aanpakt.

Wat is E-Learning?
E-learning is het met behulp van Internet technologieën, leerprocessen mogelijk te maken, te faciliteren en te distribueren.

Indien gecombineerd met traditioneleopleidingsmethoden, indien de juiste IT oplossingen worden gebruikt en indien gebruikt in de juiste context, dan heeft e-learning het potentieel om een radicale verandering teweeg te brengen in het ontwikkelen van bekwaamheden van werknemers op elk niveau in het bedrijfsleven.

De opleidingsafdeling is verantwoordelijk voor het aanbieden van de juiste combinatie van opleidingsmethoden. De IT afdeling is verantwoordelijk voor de hard- en software. Managers zijn de cruciale factor voor de implementatie van e-learning. Zij creëren de leeromgeving.

Waarom moet een manager hier over nadenken?
Iedere manager krijgt op korte of iets langere termijn te maken met beslissingen over e-learning. Het gebruik van e-learning neemt in een rap tempo toe. E-learning is een rage. E-learning wordt bij steeds meer bedrijven ingevoerd. Meer en meer jonge mensen die afstuderen van universiteiten, hogescholen en middelbare scholen hebben in hun opleiding gebruikt gemaakt van e-learning. Zij zullen van hun werkgever verwachten dat opleidingen op soortgelijke wijze beschikbaar worden gesteld.

Als e-learning ooit effectief wil worden, dan zullen managers hun visie over bedrijfsopleidingen moeten veranderen. De IT afdeling zal de opleidingsnoodzaak moeten laten prevaleren boven haar eigen IT wensen. De opleidingsafdeling zal haar visie op training opnieuw moeten uitvinden.

Ervaringen leren dat een groot percentage van de deelnemers aan e-learning zijn cursus niet zal afmaken. Schattingen variëren van 50% tot 80%. De belangrijkste redenen zijn:

1. Opleidingen
- Individuele leerbehoeften
- Slecht ontwikkelde cursussen
- Onervaren en/of tweederangs instructeurs
- Gebrek aan support voor cursisten
2. IT
- Problemen met de technologie
- Management
- Het ontbreken van overzicht bij het management
- Cursisten hebben niet genoeg tijd
- Gebrek aan motivatie

Overwegingen voor Opleiders
Efficiëntere leermethoden bestaan. Online cursussen kunnen ontwikkeld worden om rekening te houden met verschillende leerstijlen. E-learning kan hiaten aantonen in de kennis of vaardigheden van de gebruikers en als reactie hierop kunnen voor hen dan gericht programma’s worden ontwikkeld. Veel dingen kunnen niet over het net worden aangeleerd. In het algemeen kan kennis wel, en kunnen vaardigheden er niet worden aangeleerd.

Opleidingsafdelingen zijn geneigd te denken dat het makkelijk is om inhoud te geven aan het curriculum. In eén keer kopen ze honderden online cursussen van externe aanbieders zonder deze eerst te screenen en verkondigen vervolgens de opening van de nieuwe bedrijfsintranet universiteit – ook wel de “spray and pray” benadering genoemd. Een andere manier is om al het bestaande cursusmateriaal op het web te plaatsen en te verkondigen dat het bedrijf nu e-learning heeft – de “dump and pump” aanpak. De ontwikkeling van e-learning programma’s gaat tijd kosten. Cursussen moeten uit elkaar worden getrokken en opnieuw gestructureerd, om zodoende een onderscheid te maken tussen wat op het web en wat beter op andere manieren kan worden aangeleerd.

Cursisten in klaslokalen helpen elkaar bij het leerproces. E-learning is daarentegen meer een solistisch gebeuren. Door het mixen van e-learning en traditionele methodes, het gebruiken van online groepstaken bijvoorbeeld, gaan we in de juiste richting.

Pluspunten
Het meest gehoorde voordeel is dat er 24 uur per dag en 7 dagen per week kan worden geleerd, waar en wanneer dit maar mogelijk of gewenst is. Veel leerlingen waarderen deze flexibiliteit enorm.

De training kan gemakkelijk aan de actualiteit worden aangepast omdat e-learning programma’s zich op een centrale plaats bevinden en elektronisch worden opgeslagen. Cursussen en zelfs hele onderwijsprogramma’s zijn veel sneller en makkelijker aan te passen dan het huidige lesmateriaal.

Online cursussen zijn een goede aanvulling op klassikaal leren en coachen maar zijn niet altijd even geschikt om deze geheel te vervangen.

Overwegingen voor ICT-ers
Veel bedrijven raken zo verblind door de technologie van e-learning dat zij helemaal vergeten dat we het over onderwijs hebben. De automatiseringsafdeling heeft niet de competentie om te bepalen wat een goede cursus of een goed e-learning computer applicatie is. Het beste resultaat wordt bereikt als de afdelingen training, personeel en ICT samenwerken en tot overeenstemming komen over de beste combinatie van hard- en software in de context van een training en ontwikkelingsstrategie op niveau.

Als de software te moeilijk is om te gebruiken of als het te lang duurt om het cursusmateriaal te downloaden dan verliezen studenten hun interesse.

De ICT afdeling moet een fulltime helpdesk bemannen, omdat niet iedereen een computer expert is.

Overwegingen voor Managers
Een geschikte leeromgeving moet gecreëerd worden. In het klaslokaal is de leraar verantwoordelijk voor het feit dat de cursisten niet worden afgeleid. Bij een computercursus moet de deelnemer zelf de ongestoorde tijd en plaats vinden om de cursus te kunnen volgen.

De keuze wie zou moeten deelnemen aan een e-learning programma is erg belangrijk. Deelnemers die slagen lijken meer serieus, gedisciplineerd en onafhankelijk te zijn. Ze hebben ook goede lees-, schrijf- en computervaardigheden die hen helpt om succesvol te zijn.

Werknemers verzetten zich, vaak met goede redenen, tegen e-learning.

1. Ze moeten hun eigen computer gebruiken en zelf betalen voor de internetverbinding.
2. Weggaan en in een mooi hotel verblijven, drinken en dineren op kosten van iemand anders, een kilometervergoeding ontvangen, collega’s ontmoeten en de mogelijkheid om te netwerken en dit alles terwijl je doorbetaald wordt weegt niet op tegen e-learning.
3. Iedere dag moeten er tijd en een rustige locatie beschikbaar worden gesteld voor het leerproces. Werken aan de cursus verdient een hoge prioriteit van het management.

Pluspunten
Een belangrijk voordeel is de potentiële kostenbesparing. De kosten van reis, hotel en maaltijden zijn gereduceerd. De directe trainingstijd is waarschijnlijk niet gereduceerd.

Het zakelijk voordeel is groter dan de kostenbesparing. Door het optimaliseren van het leerproces kan het bedrijf slagvaardiger in de markt opereren.

Conclusie
Net als alle andere managementbeslissingen is het gebruik van e-learning een afweging van de voor- en nadelen. Als een bedrijf besluit om e-learning te combineren met klassikale trainingen, coaching etc, het zogenaamde gemengd leren, dan moet het management die beslissing actief ondersteunen om succes te boeken.

Nuttige links
http://advisor.com/Articles.nsf/aid/SMITT163
http://www.advisor.com/Articles.nsf/aid/MEB0102TIPS Diverse artikelen.
http://www.cio.com/archive/011501/grade.html
http://www.computerworld.com/cwi/story/0,1199,NAV47_STO62099,00.html
http://www.e-learning.nl/nieuws/nieuwsbericht34.htm Diverse artikelen
http://www.elearningpost.com/elthemes/nielsen.asp
http://www.elearningshowcase.com/
http://www.linezine.com/elearning.htm
http://www.news-press.com/news/today/010902virtualhigh.html
http://www.pewinternet.org/index.asp
http://www.unicon.net/solutions_whatis.html
http://www.workforce.com/index.html Lidmaatschap is gratis. Ga naar de site en zoek op “dropout”

Jon C. Jenkins is a senior methods consultant with thirty-three years experience in facilitation and training.He is a principle at Imaginal Training in The Netherlands. Among his publications are the “Who’s Who in International Organisations” and the “International Facilitator’s Companion

Gerrit Visser is van TCL The Connecting Link. Als modern kenniswerker verzamelt en interpreteert hij gegevens uit (online) informatiebronnen. Hij is onder meer werkzaam als redactioneel medewerker van Opleiding & Ontwikkeling, OpleidingNet. Hij beheert de volgende subpagina's van Startpagina.nl: Business Intelligence, E-learning, Employability, Internetnieuws,Lerende Organisaties, Sales, Virtual
Communities
, Virtueel Werken.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10