zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Waarom internet toch een revolutie heeft veroorzaakt. . .

Door: Fred Akkerma
 
Er staat een computer op het bureau van de directeur. Een stille getuige van de internetrevolutie.

Ik ga hier niet anderen nog eens napraten dat het internet-walhalla is uitgebleven en dat de stemming is gekenterd. Gelukkig maar dat de traditionele bedrijven stug vasthielden aan hun ‘oude’ economische principes, anders hadden we nu in een behoorlijke economische depressie gezeten. De internetaandelen zijn immers tot 90% gedaald ten opzichte van de hoogste koers.

Evolutie
Terugkijkend mogen we concluderen dat de internettechnologie de maatschappij niet wezenlijk heeft veranderd; de voorspelde revolutie blijkt toch evolutie. Natuurlijk dringen de voordelen van internet in alle bedrijven door. Bestellingen, communicatie en beheersing gaat nou eenmaal het gemakkelijkst als alles met elkaar gekoppeld is. Maar om dat nou revolutionair te noemen, nee. Er waren al heel veel parallelle ontwikkelingen gaande om dat te bereiken. Dat er met internet in één klap een algemene standaard werd geïntroduceerd, kwam overigens wel goed uit.

Niks
Internet, business as usual dus? Nee, toch niet. Want internet heeft wel degelijk iets teweeg gebracht. Het heeft informatie- en communicatietechnologie dichter bij ‘gewone’ mensen als u en ik gebracht. Het is niet zo lang geleden dat hippe managers, stoere marketeers en snelle verkopers zich bij voorkeur verre hielden van alles wat naar ICT rook. In het veel gehanteerde rijtje 'visie, missie, strategie, structuur, processen, systemen' eindigt systemen niet voor niks als laatste. Dat kan dus niks zijn.

Opeens strategisch
Dankzij internet is ICT plotseling van strategische waarde geworden. Iets wat ICT-managers tot hun grote frustratie nooit is gelukt. Zodra zij over databases en configuraties begonnen, haakte menigeen af. Internet werkt echter met kleurtjes, plaatjes en eenvoudige 'buttons' en is daardoor zelfs door de meest naïeve marketeer te begrijpen. De functionaliteiten zijn echter nog altijd het zelfde. Dankzij internet is ICT van ons allemaal geworden.

Er staat een computer op het bureau van de directeur, een stille getuige van de internetrevolutie.

Fred Akkerma
akkerma@wxs.nl


Wilt u reageren op deze column of wilt u de reacties lezen, klik dan hier.

Fred Akkerma is communicatiemanager, managementconsultant en hoofdredacteur van Managersonline.nl.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10