Er zijn veel misverstanden over strategievorming. Veel mensen denken bijvoorbeeld aan grote en meeslepende trajecten. Soms met ondersteuning van externe adviesbureaus en in andere situaties weer met betrokkenheid van grote groepen medewerkers. Het is van belang om te beseffen dat een strategie een middel is om een doel te bereiken. Daarom is het belangrijkste advies: hou strategievorming simpel. Een simpel strategievormingsproces bestaat uit een aantal stappen, die logisch met elkaar samenhangen.
Stap 1: Bepaal waarvoor uw bedrijf staat: de missie
De belangrijkste vraag die u als eerste moet beantwoorden is de reden waarom uw bedrijf bestaat en in welke markt(en) uw bedrijf opereert. Een duidelijk en helder inzicht hierin is van groot belang om vast te stellen wat uw startpunt is. U kunt hiervoor naar de historie van uw bedrijf kijken. Maar nog beter is om deze vraag door uw klanten of medewerkers te laten beantwoorden. Als er geen duidelijk antwoord komt vanuit uw omgeving, is dit een belangrijk signaal om de missie van uw bedrijf nader onder de loep te nemen.
Voorbeeld
Een bedrijf heeft problemen om haar omzet op peil te houden in een concurrerende markt. Concurrenten blijken sneller te kunnen inspelen op de wensen van de klanten en daarnaast hebben klanten ook een slecht beeld van wat het bedrijf nu precies levert. Het probleem bij dit bedrijf bleek te zitten in het feit dat het bedrijf, door overigens positieve initiatieven, ver verwijderd was geraakt van haar kernactiviteiten. Hierdoor was zij voeling met haar markt verloren en had de markt hierdoor ook geen eenduidig beeld van het bedrijf.
Wat uit bovenstaand voorbeeld blijkt is dat naast een helder beeld ook een duidelijke positionering en profilering van groot belang zijn.