De telefoon is een onmisbaar medium in onze moderne tijd en zeer geschikt voor het aangaan van het eerste contact tussen zakenpartners en het maken van afspraken. De telefoon heeft hierbij verschillende voordelen, zoals snelheid en het gemakkelijk overbruggen van afstand. Als u echter een gesprek van persoonlijke aard wilt voeren, doet u dat beter onder vier ogen en niet via de telefoon. Een telefonisch contact heeft namelijk veel beperkingen voor wat betreft de wederzijdse interpretatie van lichaamstaal. Dit heeft effect op het verloop van het gesprek. Telefoneren doet u vooral met uw stem. Toch blijft lichaamstaal zelfs tijdens een telefoongesprek een nuttig communicatiemedium.
Gespreksregulatie en feedback
Door het ontbreken van lichaamstaal (zoals oogcontact en gebaren) is de gespreksregulatie tijdens een telefoongesprek een stuk lastiger. Zo komt het tijdens een telefoongesprek vaker voor dat beide gesprekspartners door elkaar heen praten dan bij een face-to-face contact. Emoties, spanning en nervositeit zijn door de telefoon ook niet altijd even goed waarneembaar. Om deze reden kiezen sommige mensen er juist voor om emotionele boodschappen, slecht nieuws en leugentjes via de telefoon te communiceren. Dit maakt informatie via de telefoon soms minder betrouwbaar voor de ontvanger. Ook de wederzijdse feedback is bij een telefoongesprek onduidelijker. U kunt minder gemakkelijk waarnemen of uw gesprekspartner uw boodschap goed heeft begrepen en wat hij er van vindt. Als hij tenminste al luistert, want ook dat is bij een telefoongesprek niet eens altijd even duidelijk. Zolang u uw gesprekspartner niet kunt zien, kan hij met heel andere zaken bezig zijn en alleen maar doen alsof hij luistert. Uw informatie zal hem dan niet of slecht bereiken.