19 augustus 2003 -
Hoe gaat u met iemand om die niet wil luisteren? Iemand die met een woedeuitbarsting zijn zin probeert door te drukken? Iemand die tegen u zegt: 'Zo en niet anders!' Wat doet u met iemand die u voortdurend in de rede valt? Die u beticht van onbetrouwbaarheid en incompetentie? Die u met allerlei vreselijke gevolgen dreigt als je niet akkoord gaat? Onderhandelingsexpert William Ury geeft een antwoord op dit soort moeilijke vragen.
Hij biedt de lezer in Onderhandelen met lastige mensen een strategie in vijf stappen om in onderhandelingen met lastige mensen een doorbraak te forceren.
Vijf stappen Achtereenvolgens kan de onderhandelaar in de visie van Ury:
1. Hindernissen wegnemen, 2. Negatieve gevoelens van de wederpartij uitschakelen 3. Samen het probleem aanpakken, 4. Een gouden brug bouwen voor de tegenpartij en 5. Zijn macht gebruiken om de wederpartij iets te leren.
Het doel van deze strategie is de tegenstander uit te schakelen door van hem een partner te maken en via onderhandelingen samen met hem de problemen te lijf te gaan.
Allerlei situaties De adviezen en aanpak van Ury zijn toepasbaar op allerlei situaties: een geïrriteerde echtgenote, een knorrige baas, een onvermurwbare verkoper, een gewiekste afnemer of een onmogelijke tiener. Zelfs de aardigste en redelijkste mensen kunnen onder spanning veranderen in boosaardige, onhandelbare opponenten. De gebruikelijke onderhandelingstechnieken kunnen dan tekort schieten.
Boeken bestellen 'Onderhandelen met lastige mensen' is verkrijbbaar bij Managersonline.nl. Het is uit voorraad leverbaar. U kunt het bestellen door hier te klikken. Betaling vindt achteraf plaats per acceptgiro. Meer boeken vindt u via de boekensectie van deze site. Via de zoekfunctie kunt u bladeren in meer dan 3500 titels op elk vakgebied.
Dagelijks de top-5 per vakgebied Klik hier voor het actuele overzicht van de vijf populairste boeken op uw vakgebied. De lijsten worden elke dag geactualiseerd.