zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

De vijf grootste fouten in tevredenheidsonderzoeken

Door: John Vrakking
 
Zo nu en dan komen ze voorbij: de al dan niet digitale vragenlijsten van bedrijven die jou als klant beschouwen. En misschien houd je ze zelf ook wel: klanttevredenheidsonderzoeken. Het lijkt zo simpel, dat je het zelf kunt. Maar veel meer dan een berg werk bij de opsteller en ergernis bij de invuller levert het dan meestal niet op. Vijf oorzaken (en hun oplossing) die de meeste onderzoeken volkomen waardeloos maken.

Verplicht nummer
Er kunnen verschillende redenen zijn om je klanten door een vragenlijst te halen. Eén van de slechtste is omdat je denkt dat het moet. Houders van een ISO 9001 certificaat krijgen wel voorschreven dat zij moeten monitoren ‘in hoeverre de organisatie heeft voldaan aan de eisen van de klant’. Maar dat is een slechte reden om er zoveel tijd aan te besteden. De enige twee redenen om er onderzoek naar te doen, is omdat je zou willen sturen op je klantentrouw en je eigen klantgerichtheid.
En doe je zo’n onderzoek, vermijd dan de platgetreden paden en de valkuilen die je onderzoek nutteloos maken.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10