zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

De organisatie bestaat niet (deel 2)

Door: Frank van Marwijk,   30-07-2006,   06:10 uur
 

In een eerdere weblog beschreef Ilja van Roon dat 'de organisatie' niet bestaat. Het is in ieder geval geen eenduidige, monolithische entiteit, die zich in samenhang voortbeweegt. Eerder is het een chaotisch samenraapsel van afdelingen, projecten en allianties. Dat ten minste nog íéts. In werkelijkheid bestaat 'de organisatie' écht niet. Het is hooguit een gedachtespinsel of een afspraak, meer niet!

Wat is een organisatie?


Wat is de essentie van uw organisatie? Zijn het de gebouwen en de inboedel? Zijn het de mensen die er werken? Wellicht is het het product? Misschien is het de doelstelling of zijn het de klanten? Of is de organisatie voor u het totaal van deze elementen? Als u pas ergens werkt, kan de organisatie aanvoelen als een levende en onveranderlijke entiteit. Maar mensen die hun halve leven hebben gewerkt binnen een B.V. of een stichting, beginnen soms langzaam hun kijk op de organisatie aan te passen. Soms blijken zij zelf nog het enige te zijn dat van de oorspronkelijke organisatie is overgebleven. Het bedrijf bevindt zich op een andere locatie. Er zit een andere directeur en er zijn andere collega's. De producten hebben een totale metamorfose ondergaan en er zijn nieuwe klanten. Wat is de organisatie nog?

Van het oorspronkelijke bedrijf is niets meer over. Toch is het op papier nog dezelfde organisatie. Wellicht is dat dan het antwoord! Is de organisatie dan een afspraak die op papier is gezet? Nee, dat is het ook weer niet, want de organisatie kan failliet zijn gegaan en daarna met voltallig personeel, gebouwen en inboedel zijn doorgestart. De organisatie kan zelfs een andere naam hebben. Toch vinden alle medewerkers dan dat zij nog bij dezelfde organisatie werken. Wat op papier staat blijkt van ondergeschikt belang. De organisatie bestaat dus slechts in de gedachten van de mensen. Het is een gedachtespinsel; een afspraak. De organisatie is een illusie. Een organisatie is dus zeer zweverige materie - je kunt er niets van beetpakken!

Wat kunt u met deze filosofie?
Tja, zult u misschien denken, maar op dezelfde manier kun je alles terugredeneren tot niets. Een stoel bestaat bijvoorbeeld ook niet uit een zitting en poten. Het geheel is meer dan de som der delen en dat geldt bij een organisatie ook zo. De organisatie is dynamisch en dus aan veranderingen onderhevig, maar toch blijft het dezelfde organisatie. Als we dat met zijn allen erkennen is dat toch prima?

We erkennen niet alleen het bestaan van de organisatie, maar geven er ook ongelofelijk veel macht aan. We beschouwen de organisatie als een levende identiteit. Een organisatie kan een rechtspersoon zijn, met rechten en plichten. De organisatie heeft belangen. Wij werken voor de organisatie in plaats van dat de organisatie voor ons werkt. De organisatie moet groeien, vinden we, terwijl we daar zelf niet altijd wijzer van worden. De organisatie bepaalt wat we verdienen en waar we wonen. Maar wie is die organisatie? Is het personeelszaken? Is het de directie… Nee, ook zij zijn in dienst van de organisatie. En die organisatie bestaat niet!

Wat is uw werkelijkheid?
Het lezen van dit stukje zal uw werkelijkheid niet veranderen. U werkt morgen nog steeds in hetzelfde gebouw en met dezelfde collega's. U werkt aan uw opdrachten, maakt een product en levert service aan uw klanten. U vecht tegen uw concurrent - ook een organisatie. Uw organisatie bestaat - voor u is hij werkelijk. Toch is het goed om dingen zo nu en dan in ander perspectief te zien. Als u er over nadenkt dat ook het personeel - dat er nu werkt - de organisatie is, kunt u er eens vaker voor kiezen om het personeelsbelang voor te laten gaan op het organisatiebelang.

Lees de eerdere weblog van Ilja

 
 Doorsturen    5 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Frank van Marwijk is Nederlands bekendste lichaamstaalexpert (lichaamstaal.nl). Zijn kennis van sociaal-psychologische inzichten combineert hij met scherpe observaties uit de praktijk. Van Marwijk is auteur van onder meer de bestsellers Manipuleren kun je leren, en Het Groot Complimentenboek (samen met Hans Poortvliet). In 2017 schreef hij het standaardwerk op het gebied van non-verbale communicatie: Lichaamstaal, alles wat je moet weten om mensen te begrijpen en te beïnvloeden.
 

Laatste weblogs

  Proberen klanten die vroegtijdig om prijzen vragen u uit te knijpen?
  De 5 zegeningen van burn-out
  Hoe ontdek je nr. 1 talent en zet je talentmanagement goed op de kaart?
 
reacties
 
Franklin  |   | 
31-07-2006
 | 
12:32 uur
Wat een simpel woord zoveel kan oproepen!

DE organisatie bestaat niet, MIJN organisatie bestaat wel: MIJN organisatie, MIJN collega's, MIJN directeur en MIJN Leidingevenden.
Een eyeopener voor Mij: "Wij werken voor de organisatie in plaats van dat de organisatie voor ons werkt." Daar zit m.i. ook de bottleneck. Het gaat om een spanningsveld tussen een zakelijke verhouding en een emotionele beleving. Een koel hoofd en een warm hart ? Interpsychisch vs Intrapsychisch ? Ontkenning en erkenning ? Zwijgen en Praten?
Het blijft een boeiend onderwerp...................

Wellicht is het goed om bij de reakties ook je plaats in de organisatie te benoemen.

Frank (maatschappelijk werker & supervisor).

heer Karel Walg  |   | 
31-07-2006
 | 
15:38 uur
De organisatie heeft als doel het genereren van een hoger rendament dan op de kapitaalmarkt is realiseren. Zonder dit doel zou er geen organisatie ontstaan. Het menselijke gezicht dat vervolgens ontstaat dient alleen maar om de continuiteit te garanderen.
heer Eduard Maat  |   | 
3-08-2006
 | 
11:30 uur
Ik vind het niet productief om op deze manier evidente interpersoonlijke verschijnselen weg te redeneren. Zo kan er ook geen vereniging bestaan of een vakbond of een huwelijk. Sociologie en sociale psychologie zouden ophouden te bestaan.
Wel is het goed om af en toe te waarschuwen tegen reïficatie, het tot ding maken van een sociaal construct. Zo spreekt een familielid vaak over de Staat (echt met een hoofdletter als hij het schrijft), als iets dat boven het persoonlijk belang gaat en waar je dus aan moet gehoorzamen en waar je desnoods voor moet sterven. Dat vind ik zorgelijk, evenals de door Hoffmann in de VS beschreven (te) ver doorgedreven gelijkstelling van zakelijjke en natuurlijke rechtspersonen.
Naar de heer Walg: het organisatieverschijnsel is niet beperkt tot op winst gerichte ondernemingen, en kan zelfs geheel informeel zijn, bijvoorbeeld de tegenwoordig populaire 'netwerken'.
Hans Egtberts  |   | 
7-08-2006
 | 
19:20 uur
Dank u wel, Frank van Marwijk! Het is soms goed om gelijk te krijgen.
Bethe Alkemade  |   | 
18-08-2006
 | 
15:47 uur
Inderdaad: de organisatie bestaat niet! Het is een vehikel dat bestaat uit processen en structuren, dat zich ten dienste stelt aan de doelstellingen en resultaten van activiteiten. Veranderen de doelstellingen en/of resultaten, dan verandert de organisatie mee. Dat willen we graag ontkennen als mens, want we kunnen niet tegen veel dynamiek en steeds weer nieuwe verschijningsvormen. Een basisroutine is een puur menselijke behoefte. Die ruilen we niet graag steeds weer in, voor een nieuwe setting met nieuwe activiteiten en een beroep op andere competenties en gedrag. Vandaar steeds weer (re)organiseren. Dat is de nodige interventie die ons brengt naar de actualiteit.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa (1) 
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto (1) 
Bouw en civiele sector groeien fors  (1) 
Vrouwen overheersen mannen bij online aankopen (1) 
Een op drie werknemers shopt online tijdens werktijd (1) 
Zes inspirerende ideeën voor een geslaagd bedrijfsuitje (1) 
Hybride ZZP’ers zijn waardevolle arbeidskrachten (1) 
top10
Papieren data vaak vergeten bij nieuwe privacywet
GDPR: geen obstakel voor gepersonaliseerde klantervaringen
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa
Proberen klanten die vroegtijdig om prijzen vragen u uit te knijpen?
Waardering draagt in grote mate bij aan bevlogenheid onder verpleegkundigen
Vijf tips om de juiste cloudprovider te vinden
Vijf essentiële aandachtspunten voor IoT-analyse
Data science essentieel voor toekomstvaste verzekeraar
Genomineerden DDMA E-mail Campagne 2018 bekend
meer top 10
vacatures
meer vacatures