zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Hoe boost je de vitaliteit en verbondenheid van je team(s)?

Door: Wout Plevier,   29-07-2021,   11:22 uur
 

Om vitaal te zijn, helpt het om goed voor jezelf te zorgen, te doen wat je leuk vindt en waarde toe te voegen door het werkelijk benutten van je talenten. Dit geldt voor jou maar ook voor je organisatie. Maar hoe richt je een werkomgeving daarop in en wat kun je doen om na de vakantie samen met de juiste focus hierop te starten?

We helpen al 23 jaar organisaties, teams en professionals met verhogen van hun persoonlijke effectiviteit, leiderschap, vitaliteit en talent. Dat vinden we het mooiste wat er is. Het boost vitaliteit, bevlogenheid en het geeft zin aan het leven.



Dit zelfde principe, zinvol, bevlogen samenwerken waarbijj iedereen zich vitaal voelt, is ook belangrijk voor teams en organisaties. Om een vitale organisatie te krijgen, dien je te weten wat de natuurlijke voorkeuren zijn van je mensen.

Waar liggen hun natuurlijke voorkeuren, hoe zijn hun persoonlijkheden, waar gaat hun natuurlijke interesse naar uit en lukt het hen om hiervoor de juiste routines te vinden?

Zorgen medewerkers goed voor zichzelf en volgen ze de juiste leef- en werkroutines? Dit is enerzijds een verantwoordelijkheid van de medewerkers zelf. Anderzijds kan een organisatie hier wel bij faciliteren. 

Hoe leeft en werkt men nu en focust men op de juiste dingen? Wat helpt om het bewustzijn te vergroten, hoe belangrijk fysieke, mentale, sociale, contextuele en filosofische vitaltieti is, om samen tot top prestaties te komen? 

Dit dient op zijn beurt weer verbonden zijn met de missie, visie en strategie van je organisatie. Is deze helder en is het er een die dagelijks leeft en waar mensen trots op kunnen zijn? Dan ontstaat er alignement.

De taak van leiders hierbij
De taak van leiders is met werkelijke aandacht voor de mens achter de professional hier tijd en aandacht aan te besteden. In Covid-tijd is er al veel gedaan om mensen vitaal te houden. Toch is de werkdruk, stress gestegen en hebben veel mensen zich eenzaam gevoeld. Ook misten een groot deel van de medewerkers hun collega's.

Er waren voordelen en nadelen
50% van de mensen ervaren thuiswerken als fijn, 50% vond het niet fijn. 70% van de mensen misten hun collega's, 40% miste hun werkplek. De stress en verborgen burn-out klachten ratio is gestegen van 1,3 miljoen naar 4 miljoen mensen. Er zijn meer vergaderingen, maar deze zijn korter en meer mensen zijn op tijd. Introverte mensen komen nu meer aan bod in gesprekken en extroverte mensen dempen meer hun mening. Veel vergaderingen beginnen op tijd en iedereen is op tijd ook aanwezig. Van het vele TEAMs en ZOOM gedrag zijn mensen meer vermoeid. Het biedt ook voordelen: geen reistijd, minder leasekosten, minder geld kwijt aan grote kantoorruimte, meer tijd om gefocust te werken, Mensen werken generiek langer; men begint eerder en stopt later. 

Klinkt logisch
De oplossingen lijken logisch maar als je bedenkt dat maar 18% van de Nederlandse organisaties een duidelijke visie, strategie heeft die dadelijks leeft en als je bedenkt dat maar 35% van de werkende bevolking op zijn nr. 1 talenten werkt... In januari was er een onderzoek dat 70% van de managers controleerde of mensen aan het werk waren. Dat is iets anders als interesse tonen, stimuleren van eigen verantwoordelijkheid en betrokken houden van je team. Er is dan toch werk aan de winkel.

Een helder plaatje op drie niveaus
In onze SLiM trainingen en SLiM!-show helpen we mensen om dit plaatje helder te krijgen. Want de voordelen zijn evident: een heldere koers geeft richting en ook de kans om trots te worden op de organisatie. Zelfinzicht zorgt ervoor dat je je werk en privé zo kunt inrichten dat je het optimale uit jezelf en je omgeving haalt. Goed en inspirerend leiderschap zorgt ervoor dat talenten zich optimaal kunnen ontwikkelen en dat iedereen vitaal en gezond blijft. Activiteiten en gesprekken om de verbinding en plezier in werk te behouden zijn hierbij belangrijk.  Niet voor even, incidenteel maar meer consistent de juiste dingen samen doen, zorgen voor verhoging van vitaliteit. 

De vitaliteit-boom

 
Uiteindelijk kom je dan uit op bovenstaand plaatje: snap je wat je zelf nodig hebt in 5 gebieden om je goed te voelen en meer in flow te komen.

Je werkt en leeft vanuit je natuurlijke voorkeuren, weet waar je je precies op richt, hoe je daarbij je talenten kunt gebruiken en volgens de juiste discipline/ routines tot de beste resultaten komt.

Het enige wat je dan nog nodig hebt is energie en dat geeft de binnenkant van de Vitaliteit-boom.

Wil je dit als organisatie versterken, focus op 5 dingen 1. Wat is je missie, visie en strategie? Wat wil je precies bereiken en waarom wil je dat absoluut samen bereiken? Hoe kom je daartoe? 

2. Wat zijn de aanwezige en benodigde talenten die succesvol invulling kunnen geven aan die missie en visie?

3. Hoe is het gesteld met de vitaliteit en talenten van je medewerkers?
  • de fysieke vitaliteit: voel je je fit en energiek en verzorg je jezelf goed? In 1 jaar is de verborgen burn-out ratio door werkdruk, eenzaamheid, stress gestegen van 1,3 miljoen naar ruim 4 miljoen mensen.
  • De mentale vitaliteit: denkt men constructief, is men veerkrachtig, ziet men kansen en oplossingen, kan men omgaan met moeilijke situaties?
  • De sociale vitaliteit: is men emotioneel verbonden met elkaar en werkt men goed samen plus communiceert men effectief. Respecteert men elkaar en laat men elkaar in de waarde. Worden talenten wederijds goed benut?
  • de filosofische vitaliteit: weet je wie je bent en wat jij qua natuurlijke voorkeuren nodig hebt om optimaal te functioneren? Ben je je bewust van je talenten en draag je ze elke dag bevlogen uit? Heb je ook inzicht in je tekortkomingen en belemmeringen en leer je daar handig mee omgaan in samenwerking met anderen.
  • De contextuele vitaltiteit: mag en durft men in de organisatie bezig te zijn met vitaliteit. Faciliteert men op de juiste manier en richt men werkplekken constructief daarop in?
4. Een massief actieplan
  • Het plan bevat afspraken op individueel, team- en organisatie-niveau wat de benodigde stappen / acties zijn om ambities daadwerkelijk te realiseren. Het is zinvol na de vakantie met je team hierover te praten en afspraken te maken voor effectieve samenwerking, verbinding en communicatie.
  • Ik noem het ook wel een resultaat-gedreven, zinvol plan, bomvol acties die effectief zijn.
  • Kortom, je weet exact wat je nastreeft, hoe het eruit ziet en wat je dan wanneer met wie doet. Je snapt ook "waarom" je dit absoluut wilt en kunt dit ook heel kort vertellen.
  • Dit is je brandstof om consistent het juiste bijhorende gedrag te vertonen. Je hebt een actieplan dat tot de juiste resultaten leidt.
  • Als het werkt is het waar, als het niet werkt is het niet waar, nog niet waar of niet langer waar. Je meet en evalueert de resultaten. Werkt het niet, dan stuur je bij.
5. Regelmatig goede gesprekken met je medewerkers en team hierover. 

Keep it simple
Die laatste tip is simpel. Ik adviseer hem aan iedereen. maak vergaderingen niet enkel functioneel maar ook leuk. Voer elke dag korte gesprekjes om te kijken hoe het individueel maar ook als team gaat. Deel ook voortgang met elkaar en vier successen. Doe ook informele dingen als een quiz, een borrel. En ontwikkel je mensen. Juist nu! Het werkt, kost relatief weinig tijd en is simpel.

Ik houd daarom juist van simpel. Wat is er nodig om de vitaliteit van je medewerkers/ teams een boost te geven, want doe je dit goed. Dan volgen vaak de resultaten vanzelf.

Dit gaat overigens niet vanzelf. SLiM! en vitaal werken noem ik een DOE-methode. Nadenken en weten, doen we genoeg. Daadwerkelijk uitvoeren en consistent in actie zetten van  belangrijke zaken, daar kunnen veel mensen, teams en organisaties winst behalen.

Nieuwe realiteit - na de vakantie Back to Work
Je organisatie gaat mogelijk na de vakantie over naar een "nieuwe" vorm van werken. Het hybride werken doet zijn intrede. Hoe houd je daarin je medewerkers vitaal? Wat is een stappenplan om snel tot een goede samenwerking te komen? 

We voeren hier veel persoonlijke gesprekken over. Hoe houd je de visie in de nieuwe manier van samenwerken scherp? Hoe richt je je organisatie hier goed op in? Hoe verbind je verschillende initiatieven tot een samenhangend plan? Wat kunnen we doen om onze medewerkers te leren vitaal online samen te werken? 

Persoonlijke gesprekken leveren de mooiste inzichten
Wij komen graag met je persoonlijk in gesprek. Want vitaal maken van je organisatie dat is onze passie. Het systematiseren van wat bij jullie werkt, ons belangrijkste focuspunt.

 
 Doorsturen    Reageer

 
 
poll
Hoe vitaal is jouw organisatie ( en lees je het voor jezelf; ben jij) nu?
 
100%
75%
50%
<25%
 
 
 
Over de auteur:
Wout Plevier
Coach, Trainer, Spreker l Persoonlijke Effectiviteit l Teamsucces l Versneld Leren en Lezen
info@woutplevier.nl
W 073 52 2 5656

https://woutplevier.nl 
SLiM! Training, inspirerende spreekshows en topcoaching voor meer persoonlijke grip in werk. Inspiratie en DOE trainingen met 100% rendement voor managers, teams en werkende professionals.

Download hier "Bezieling" uit SLiM!: het interactieve prachtige boek voor meer succes, focus, meer plezier en de juiste balans.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10