zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

De performance support storm & het ondersteunen van 70:20:10!

Door: ,   07-11-2013,   09:55 uur
 

Iedereen gebruikt tegenwoordig performance support. Wie rekent nog alles uit zijn hoofd? Wie organiseert zijn leven nog zonder elektronische agenda? Wie neemt er nog een kaart mee in de auto om een bestemming te bereiken? Performance support is al overal en altijd aanwezig. En door slimme technologie wordt mobile performance support de nieuwe trend. Inderdaad. Het gaat niet om mobile e-learning, maar om mobile performance support. 


Wat is Performance support?


Allison Rosset heeft gelijk. De klassieke job aid, neem het boodschappenlijstje, is en blijft handig. Maar verbleekt bij de mogelijkheden die met elektronische performance support wordt geboden. Denk aan de vele apps die mensen intelligent ondersteunen bij het uitvoeren van de taak: boodschappen doen.
 
Performance support is volgens Rosset en Schafer (2007):
 
 ‘Ondersteuning in het leven en werk, performance support is een faciliteit voor de opslag van informatie, processen en perspectieven en biedt ondersteuning bij planning en uitvoering.
 
·       Ondersteuning tijdens leven en werken betekent dat informatie op maat wordt geleverd voor individuen wanneer het nodig is (professioneel en persoonlijk).
·       Door de faciliteit voor de opslag is het mogelijk om 24/7/365 bruikbare en relevante informatie en kennis toegankelijk te hebben.
·       Situaties vragen om specifieke reacties of gedrag van eindgebruikers, zonder vergissingen, fouten of blunders.
·       Het is mogelijk om performance support te gebruiken als voorbereiding (planner) of ondersteunend tijdens de uitvoering van een taak  (sidekick).
 
Vormen van performance support
Gloria Gery, algemeen beschouwd als de grondlegger van performance support, maakt een onderscheid in drie vormen. De minst effectieve vorm van performance support is extern. Daarbij moet het werk worden onderbroken om toegang te krijgen tot performance support. Bij de extrinsieke vorm is performance support binnen het werksysteem beschikbaar, maar niet toegankelijk tijdens de uitvoering van het werk. Terwijl de intrinsieke performance support volledige geïntegreerd is met het werk. Deze intrinsieke vorm van performance support (embedded) maakt het mogelijk om 70:20:10 te ondersteunen. Dan gaat het met name om de ondersteuning van de ‘70’ omdat hiermee op een natuurlijke manier wordt aangesloten bij de voorbereiding, de uitvoering en de reflectie van de uit te voeren taken door mensen in organisaties.
 
Performance support en het ondersteunen van ‘70"
Mensen willen beter hun taken kunnen uitvoeren. En dan is het handig om ondersteuning op de werkplek te krijgen. Daarom is er ook een grote toekomst voor de ondersteuning van het informele leren door performance support. Denk aan de volgende toepassingen:
·       Training is niet beschikbaar voor, tijdens of na de uitvoering van het werk. Juist op het moment dat het nodig kan zijn om het geleerde toe te passen en daarbij ondersteuning te krijgen (de zogeheten ‘moment of need’, Gery 1991). Juist dan kan performance support waarde toevoegen, omdat het (online) beschikbaar is op de werkplek.
·       De uit te voeren taak is complex, vereist veel stappen en er is ook veel kennis en informatie voor nodig om de gewenste prestaties te leveren.
·       Fouten bij het uitvoeren van taken zijn niet te tolereren.
·       De uitvoering van taken is onderhevig aan snelle veranderingen van de producten of services.
·       De professional is bij de uitvoering afhankelijk van de kennis van snel veranderende procedures of handelingenlijsten.
·       De uit te voeren taken komen zelden voor en er is veel kennis en informatie voor nodig om te kunnen uitvoeren.
·       De prestaties tijdens de uitvoering van taken kan worden verbeterd door vormen van zelfonderzoek met de bedoeling tot correctie van de uitvoering van taken over te gaan.
·       De uit de voeren taken worden als eenvoudig ervaren, er is een te hoog verloop van personeel en minder
·       Er is onvoldoende tijd of mogelijkheden om te kunnen trainen.
 
De waarde van performance support
De waarde van performance support is dat mensen voor of tijdens de te leveren prestatie in organisaties worden ondersteund – vaak met een minimum aan training. Daarmee wordt waarde geleverd, omdat het mogelijk is onmiddellijk op de werkplek te presteren. Niet alleen goed voor de organisatie maar ook voor eindgebruikers die zich sneller competenter voelen en dan met meer zelfvertrouwen werken. Denk aan het voorbeeld van navigatiesystemen, waarbij het mogelijk is om zonder kennis of training het gewenste resultaat te bereiken: aankomen op de plaats van bestemming.
 
Gaat performance support training vervangen?
Natuurlijk, want de trend van werken = leren zet alleen maar door. Het is de ontwikkeling van 70:20:10, en in die volgorde. Geredeneerd vanuit de resultaten die moeten worden gerealiseerd op de werkplek naar welke vormen van taakondersteuning hiervoor nodig zijn. Om tot slot natuurlijk ook vormen van training aan te bieden. Maar dat zal nog maar 30 tot 50% van het budget zijn dat doorgaans aan training wordt uitgegeven.
 
In de volgende blog meer over hoe performance support leidt tot het vervangen van training: de performance support storm! 

 
 Doorsturen    4 reacties

 
 
 
Over de auteur:
Jos Arets - CEO van Tulser 


·      Architect van toekomstbestendige oplossingen om mensen & organisaties meetbaar met 70:20:10 oplossingen beter te laten presteren.
·      Auteur van boeken met het doel hrd te versterken zoals '70:20:10 naar 100% performance', ‘Kostbaar Misverstand; van training naar business improvement’ en ‘Liever (g)een training’.
·   Samen met Charles Jennings en Vivian Heijnen heb ik het 70:20:10 Institute opgericht om dit gedachtegoed in cocreatie met onze collega's in de wereld te verspreiden en te verbeteren.   
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Lutz Mischke  |   | 
7-11-2013
 | 
11:09 uur
Dag Jos,

dank voor je visie op perfomance support. Ik hoop dat veel trainingsbureaus meegaan in de metamorfose van trainingsbureau naar support-bureau. Hoog nodig, want als organisaties besteden we veel geld en tijd aan training, met een bedroevend laag effect.

Wat nog ongenoemd is gebleven, is dat opleiden en ontwikkelen - door te fungeren als performance supporter - juist de strategische plek verwerft die het altijd al wilde hebben. Aan de voorkant moet een organisatie nl denken aan welke performance een training moet bijdragen. Aan de achterkant moet het trainingsbureau (en de HRD adviseur in de organisatie) support bieden die qua inhoud en vorm past bij de te behalen performance.
Op korte termijn kan dat opleveren dat trainingsbureaus minder omzet hebben (minder trainingen 'wegzetten'), maar als zij met hun producten en diensten aanpassen op 70-20-10 dan komt die omzet er weer. Met het verschil dat organisatie ook waar krijgen voor hun geld.

Ik verheug me enorm op de vormen van training die passen bij performance support!
Jos  |   | 
7-11-2013
 | 
11:22 uur
Beste Lutz,

je hebt helemaal gelijk met het benoemen van de relevantie van performance support als 'versterker' voor HRD. Het is dan wel nodig dat de traditionele vormen van training worden ingepast in het 70:20:10 denken. Daar ligt de volgende versterker voor HRD door de structurele verbinding met de core business. Want dat is het voordeel van performance support. Dat is alleen effectief te ontwikkelen samen met de experts in de core business. Met als positieve consequentie dat de relevantie van HRD al per definitie aangetoond. Mensen beter hun werk laten doen wordt dan de missie van HRD. Training, of een vorm hiervan, is dan één van de interventies, maar zeker niet de enige.
Werner Hoenders  |   | 
11-11-2013
 | 
14:30 uur
Beste Jos,
Goed stuk. En ik ben met je eens dat training te vaak te weinig oplevert ten opzichte wat het kost. Ik ben heel benieuwd: kom je in jouw boek over 70-20-10 ook met advies over hoe je met blended/e-learning (dus op afstand) performance support kunt bieden bij vaardigheden (bv: gesprekstechnieken)?
Jos  |   | 
12-11-2013
 | 
05:46 uur
Beste Werner,

het voordeel van performance support, om '70' te ondersteunen bij de generieke competenties, wordt nog maar mondjesmaat benut. Veel performance support is embedded beschikbaar voor ICT-achtige applicaties. De volgende generatie performance support wordt de (mobiele) ondersteuning van teams die samenwerken en dus ook generieke taakondersteuning krijgen. Wij hebben daar nu al veel ervaring mee opgedaan en het blijkt erg goed te werken. Het antwoord is dus volmondig: ja!

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10