5 april 2001 -
Conservatieve bedrijven blijken soms winstgevender te zijn dan ondernemend ingestelde bedrijven. De omzetgroei van de ondernemend ingestelde bedrijven is daarentegen over het algemeen wel groter.
Dat blijkt uit het dissertatieonderzoek Corporate Entrepreneurship van Aart Willem Saly naar ondernemerschap onder de duizend grootste bedrijven in Nederland. Hij promoveert op donderdag 5 april 2001 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Vaak denkt men ondernemerschap alleen bij kleine, startende bedrijfjes aan te treffen en niet bij grote gevestigde ondernemingen. Ondernemerschap zou bij deze grote jongens verloren gaan in de bureaucratie. Toch blijken diverse grote Nederlandse ondernemingen wel in staat te zijn ondernemend gedrag te realiseren.
Onder ondernemend gedrag wordt bijvoorbeeld verstaan dat bedrijven telkens nieuwe markten betreden, innovatieve producten introduceren, spelregels in hun bedrijfstak herschrijven en risico's accepteren. Dit in tegenstelling tot conservatieve bedrijven, die zich houden bij hun traditionele markten en producten.
Voor de mate van ondernemendheid blijken drie factoren een rol te spelen. Allereerst de markt waarin een onderneming opereert en de positie die ze daarop inneemt. Is deze markt voortdurend aan verandering onderhevig en zijn er diverse ontwikkelingen die de winstgevendheid van de onderneming bedreigen, dan stellen veel bedrijven zich ondernemender op dan in een stabiele, onbedreigde situatie waarin ze nog marktleider zijn ook. Ten tweede speelt de strategie van een onderneming een rol. Ondernemende bedrijven streven naar groei op lange termijn, terwijl conservatieve ondernemingen winst op korte termijn hoge prioriteit geven. Uiterst belangrijk is ook een derde factor: hoe ziet een onderneming er van binnen uit. De houding van het topmanagement, de organisatiestructuur, de cultuur in een organisatie en ook het beloningssysteem blijken grote invloed te hebben. Hier liggen dan ook aangrijpingspunten voor managers die ondernemerschap willen beďnvloeden.
Om ondernemerschap te bevorderen moet het topmanagement volgens Saly bereid zijn ingrijpende maatregelen te nemen. Alleen beloning van innovatieve ideeën, een ideeënbus en de ondernemer van de maand introduceren is volstrekt ontoereikend. Meer ondernemerschap wordt alleen bereikt wanneer de organisatie daar in zijn geheel op wordt afgestemd. Ook kan het zinvol kan zijn kleine, afgeschermde organisatie-eenheden op te richten die zich met niets anders bezig houden dan het ontwikkelen van nieuwe business.